AdProfit 2011 -voittajat ovat Norwegian, Leafin Bilar ja ihmiskaupan vastainen kampanja


  • Post author:
  • Post category:Uutiset

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2011 -kilpailun voittajat julkistettiin 22. maaliskuuta.

Vuoden paras lanseeraus oli Norwegian-lentoyhtiön Suomen lanseeraus. Vuoden paras kampanja -sarjan voiton vei Leafin ”Bilar – anarkistisesti nollasta sataan!” Vuoden parhaaksi yhteiskunnalliseksi kampanjaksi valittiin ”Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä” toimeksiantajina Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Vähemmistövaltuutetun toimisto.

Vuoden paras lanseeraus

Norwegian Air Shuttle ASA: Norwegian-lanseeraus

Ylituomaristo: “Norwegian ei ”haise” halpalentoyhtiöltä! Se on lähtenyt markkinoille kokonaan uudesta kulmasta suhteellisen pienen budjetin varassa ja onnistunut muuttamaan koko kategoriaa. Humoristinen ja emotionaalinen mainonta on purrut: panos-tuotossuhde on hyvä. Asemointi iloiseksi, vetovoimaiseksi ja hyvää palvelua tarjoavaksi yhtiöksi, joka mielikuvissa vielä yhdistyy edulliseen tarjoukseen, vetää kilpailijoilta maton alta. Mikä parasta, tässä ei ole käyty pelkkää markkinaosuuskamppailua. Norwegian on kasvattanut lentomatkustamisen kokonaismarkkinaa.”

Norwegianin kampanjan suunnitteli mainostoimisto N2 Helsinki ja mediatoimisto Vizeum. Tiimin kokoonpano: Norwegian; Stine Steffensen BørkeSara Camursoy ja Anna Riihimäki. N2 Helsinki; Alex NieminenReeta HietalahtiJarno LuotonenJani TynniläPauli KervinenJussi NurmioRiku VassinenBrian Kaszonyi ja Sondre Ager-Wick.

Vuoden paras kampanja

Leaf Suomi Oy: Case Bilar – anarkistisesti nollasta sataan!

Ylituomaristo: “All time high! Loistava kampanja, josta paistaa läpi tekemisen intohimo. Kokonaisuus on fiksusti rakennettu, ja luova toteutus on upea. Mediamixiä on käytetty rohkeasti. Kerrankin media ei vedä yhtiötä – nyt järjestys on toinen. Kampanjan laajuudesta ja moniulotteisuudesta huolimatta kokonaisuus pysyy hyvin kasassa. Siinä on onnistuneesti hyödynnetty kaikki mahdollisuudet, mitä tämän tyyppisillä tuotteilla voi olla. Kampanjan tavoitteet on saavutettu hyvin, ja yhtiö on myös kasvattanut markkinaosuuttaan. Ylituomaristo kaipasi kuitenkin tarkempaa analyysiä toteutuneista tuloksista kohderyhmittäin varsinkin, kun toteutettu mainonta vaikutti nuoremmalle kohderyhmälle tehdyltä kuin asetetut tavoitteet.”

Leafin kampanjan suunnitteli mainostoimisto Family inc. ja kontaktointitoimisto Toinen. Tiimin kokoonpano: Leaf Suomi; Mia NygårdMari VaaraNiina Lammila ja Thomas Isaksson. Family; Pia af HällströmSanna VeijalainenSauli HirviJari KarlssonSirpa TuovinenMinna LavinkoskiJuhana MikkanenMartta Kallio ja Elli Tuominen.

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Vähemmistövaltuutetun toimisto: Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä

Ylituomaristo: “Ihmiskauppa on kansainvälinen ongelma ja rikos ihmisoikeuksia vastaan. Kampanjan tavoitteena oli saada sen tunnusmerkit esiin suomalaisessa mediassa ja keskustelussa sekä vaikuttaa konkreettisesti ihmiskaupan tunnistettavuuteen Suomessa. Kampanjaa leimasi positiivinen talkoohenki. Aihe nousi kiistatta otsikoihin ja lähes olemattomasta budjetista huolimatta jätti hyvän muistijäljen. Se antaa hyvän pohjan tulevalle. Ylituomaristo kiitteli erityisesti rohkeutta tarttua asiaan tilanteessa, jossa ongelma olisi ollut helppo sysätä muille viranomaisille.

Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä -kampanjan suunnitteli mainostoimisto King. Tiimin kokoonpano: IOM; Lauramaria HavuHenrik Domingo ja Suvi Äärilä, Vähemmistövaltuutetun toimisto; Venla Roth ja Maria Swanljung.

Mainostoimisto King; Julius MiikkulainenFredrik StürmerErol TekkanatSami HuikoNiko MikkonenHannele BromanPietari Kaakkomäki ja Aino Tuomi-Nikula.

Ylituomaristo kaipasi lisää yllätyksellisyyttä ja luovuutta

Kilpailussa saavutettiin yleisesti ottaen erinomaisia tuloksia ja jälki oli tasaisen hyvää, mutta ylituomaristo jäi kaipaamaan monista isollakin rahalla tehdyistä toteutuksista yllätyksellisyyttä ja luovempia ratkaisuja. Erityisesti lanseeraussarjassa ratkaisut olivat kovin perinteisiä. Kampanjasarjassa uskallettiin enemmän nostaa esiin teräviä kärkiä ja luotettiin luovien toteutusten ja rohkeiden ideoiden voimaan. Yhteiskunnalliseen sarjaan ylituomaristo toivoo enemmän osallistujia siitäkin huolimatta, että niitä toteuttavat organisaatiot eivät ole tottuneet toimimaan kaupallisille kampanjoille laadituilla työkaluilla.

Kolme esituomaristoa

Kilpailutöiden esikarsinnasta ja shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa, jotka koostuivat markkinoijista, mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja medioiden edustajista. Esituomarit arvioivat kilpailutyöt ottaen huomioon niiden strategian, toimenpiteet, budjetin ja tulokset suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Kilpailun lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo, jonka jäsenet olivat markkinointijohtaja Thomas Pimenoff, Nordea Suomi Oyj, toimitusjohtaja Mika Häyrinen Virta Mediacommunity, professori Terhi-Anna Wilska, Jyväskylän yliopisto, toimitusjohtaja Torsti Tenhunen, Stenhus Oy, toimitusjohtaja Pirjo Ekman, Inspirans Oy ja kaupallinen johtaja Pia Kalsta, Nelonen Media. Ylituomariston puheenjohtajana oli Mainostajien Liiton hallituksen varapuheenjohtaja, toimitusjohtaja Esa Rautalinko, Vaasan Group Oy. Kilpailun järjestää Mainostajien Liitto.

Lisätietoja:
Ylituomariston jäsen, markkinointijohtaja Thomas Pimenoff, Nordea Suomi Oyj, p. 040 554 1117
Ylituomariston puheenjohtaja, Mainostajien Liiton varapuheenjohtaja, toimitusjohtaja Esa Rautalinko, Vaasan Group Oy, p. 0400 740997
Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto p. (09) 6860 8417, 040 508 0607
Koulutuspäällikkö Anneli Seitsonen-Ceder, Mainostajien Liitto p. (09) 6860 8415, 040 535 3949

www.adprofit.fi

Norwegian:
Kampanjaseloste: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011Norwegiankampanjakuvaus.pdf
Kuvat: https://www.yousendit.com/transfer.php?action=batch_download&send_id=1422171118&email=411ebf2c06730ea95a2eedd59ca43268

Leaf Suomi Oy – Case Bilar:
Kampanjaseloste: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011Bilarkampanjakooste.jpg http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011Bilarraportti.pdf

Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä:
Kampanjaseloste: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011IOM.pdf ja http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011IOM.html

Kuvia: http://ftp.king.fi
Username: adprofit
Pass: hp4ax

Video ulkomainonnasta http://youtu.be/-gBPQY6-6gI
Radiomainos: http://youtu.be/HmvOFKawbXM

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: