Diktaattori-elokuvan lanseeraus

Finnkinon kampanjan toimistona oli Dagmar.
Tiimin kokoonpano: Finnkino teatterilevitys; Marketing Manager Anna Lujanen,  Production Manager Ulla Leisio,  Marketing Assistant & Publicity Liisa Lehmusto, Head of Theatrical Distribution Mika Nieminen, Sales Assistant  Mirka Laurila ja Marketing Assistant Katariina Vuori.
Dagmar; Client Manager Sari Ljokkoi, Strategic Planner Lassi Miettinen, Media Planner  Gunilla Stenbock-Leppänen, Project Manager  Karolus Viitala, Media Planner Jonna Lindfors,  Media Planner Jaakko Korhonen ja Client Director Anna Salo.

Elokuvien markkinointibudjetit ovat Suomessa usein pieniä, joten volyymin sijaan tarvitaan huimia ideoita sekä oivaltavasti rakennettua näkyvyyttä, jossa hyödynnetään mahdollisimman paljon ansaittua mediaa. Finnkinon Diktaattori-kampanja on loistava esimerkki siitä, miten ideoiden suuruudella voidaan kompensoida resurssien pienuutta.

Markkinointikampanjan tavoitteena oli raivata Diktaattori-elokuvalle nopeasti valtakunnallinen huomio, herättää kiinnostus sekä ohjata lipunmyyntiin. Elokuvan päähenkilöä, Wadiyan tasavallan hallitsijaa amiraalikenraali Aladeenia käsiteltiin nerokkaasti oikeana, olemassa olevana diktaattorina ja Wadiyan valtiota oikeana valtiona. Wadiyan tasavalta perusti Suomeen väliaikaisen suurlähetystön, joka otettiin mukaan elokuvan markkinointiin. Tavoitteena oli vallata Wadiyan valtion nimissä tarkoin valittuja kohderyhmään hyvin profiloituvia medioita.

Näyttävässä kampanja-aloituksessa Subin tehoviikolla paljastettiin, että Wadiyan valtio on ottanut kanavan haltuunsa. Kampanjassa NRJ:llä haettiin työharjoittelijoita lähetystöön, ja vapun aikoihin levisi valokuva diktaattoripartaisesta Havis Amanda -patsaasta. Sosiaalisessa mediassa lanseerattiin Finnkinon teatterilevityksen Facebook-sivu Leffamaailma ja Twitterissä tiedotettiin Wadiyan Suomen-suurlähetystön omalla tilillä. Ennen ensi-iltaa amiraalikenraali Aladeen antoi haastattelun City-lehdelle ja MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelman kanssa tehtiin suora puhelinhaastattelu. Kytkös Suomeen ja suomalaisiin pidettiin vahvasti mukana kampanjassa, ja markkinointiin taitavasti kytketyn viestinnän avulla onnistuttiin saamaan runsaasti ansaittua mediaa ja puheenaiheita Suomen kansalle.

Elokuvan menestyksen kannalta on elintärkeää onnistua heti ensi-iltaviikonloppuna, ja Diktaattori-elokuva nousikin Suomen katsotuimmaksi elokuvaksi ko. viikonloppuna. Kokonaiskatsojamäärä 190 000 oli lähes tuplasti parempi kuin tavoitteeksi asetettu 100 000 katsojan hittielokuvan raja. Suomessa Diktaattoriin investoitu markkinointieuro tuotti jopa kolme kertaa enemmän lipunmyyntiä kuin muissa Pohjoismaissa. Kampanja opetti, että tuloksellinen markkinointi vaatii ensisijaisesti kirkasta strategiaa ja uskallusta tehdä toisin. Diktaattoria tekemässä oli huipputiimi, jossa asiakkaalla ja toimistolla oli selkeä yhteinen päämäärä ja hurja into tehdä.

Katso case-video »

 

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: