Mainostajien Liitto onnittelee vuoden 2012 AdProfit-voittajia!

  • Post author:
  • Post category:Uutiset

Uudistuneen, tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2012 -kilpailun voittajat ovat Finnkino, Fazer Leipomot ja A-klinikkasäätiö. Lisäksi uutena sarjana oli mukana juniorisarja, jossa pääpalkinnon saivat Julius Miikkulainen ja Karolus Viitala.

Vuoden paras lanseeraus

Finnkino
/ Diktaattori-elokuvan lanseeraus
Kampanjan toimisto: Dagmar

Ylituomaristo kommentoi, että lanseeraus onnistui hyvin haasteellisessa tilanteessa, jossa kilpailu elokuvayleisön vapaa-ajasta on lisääntynyt, ja elokuvien elinkaari teattereista videoihin ja tv-lähetyksiin on lyhentynyt. Kampanjan idea perustuu tuotteen ytimeen, ja kohderyhmä on otettu haltuun keskitetysti. Kampanjaseloste sisältää hyvää kansainvälistä vertailua. Tällaisella kampanjalla ei voi rakentaa brändiä, mutta se ei ole tarkoituskaan. Kampanja on poikinut hyvin ansaittua mediaa. Tulokset ovat kiistatta hyvät ja puhuvat puolestaan.

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »

Vuoden paras kampanja

Fazer Leipomot / Oululainen – rehellistä suomalaista leipää
Kampanjan toimistot Sek & Grey ja Dagmar
Ylituomariston mielestä kampanjassa korostui aitous. Konsepti oli hyvä ja pohjautui arvomaailmaan. Panostukset oli keskitetty ja sekä suunnittelu että tuotanto oli toteutettu kustannustehokkaasti. Myyntitulokset olivat komeat. Tavoite ylitettiin kolminkertaisesti. Kampanjassa korostuivat arvot ja isommat tarkoitusperät. Oletettavasti tämä on suuremman kampanjoinnin alku. Sääli, jos näin ei ole.

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

A-klinikkasäätiö / Lasinen lapsuus ”Hirviöt-kampanja”
Kampanjan toimisto Havas Worldwide Helsinki

Ylituomaristoa miellytti iso idea ja väkevä toteutus, josta syntyi oivaltava kokonaisuus. Kampanjan lähtökohta oli saada vanhemmat miettimään omaa alkoholinkäyttöään lapsen näkökulmasta sekä saada yhteiskunnan vaikuttajat ja media ottamaan kantaa siihen, mikä on järkevää alkoholinkäyttöä lasten seurassa. Kampanjan loistava oivallus oli tulla kansainvälisen median kautta suomalaiseen mediaan. Vahva idea ja toteutus ylittivät kansainvälisen kynnyksen ja kolahtivat päättäjiin sekä sitä kautta suomalaiseen mediaan.

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »

Kunniamaininta

Hartwallin Happy Joe -lanseeraus.
Kampanjan toimistot King, Activeark JWT  ja Carat

Ylituomaristo antoi kunniamaininnan Hartwallin Happy Joe -lanseeraukselle. Kampanjalle oli asetettu monipuoliset tavoitteet, kohderyhmää oli ymmärretty ja heitä oli aktivoitu hyvin, mikä tuotti erinomaiset tulokset. Kampanjalle oli onnistuneesti haettu massamedioiden sijasta muita ratkaisuja, ja tuote oli mukana alusta asti.

Juniorisarja

Tänä vuonna uudistuneessa AdProfitissa oli ensimmäistä kertaa mukana juniorisarja, jossa 20–29-vuotiaiden suunnittelijoiden ja opiskelijoiden tehtävänä oli laatia kampanja Helsingin Sanomille. Juniorisarjan voittivat Julius Miikkulainen ja Karolus Viitala. Toiseksi sijoittuivat Saana Klemola ja Jenni Komulainen ja kolmanneksi Jussi Pekkala ja Mikko Heino. Kunniamaininnan saivat Heini Ulmanen ja Sari Suutari. Juniorisarjan tuomarointiin osallistuivat Helsingin Sanomien lisäksi edustajat Aalto-yliopistosta, mainostoimisto Kirnauskiksesta ja Mainostajien Liitosta.

Tutustu Juniorisarjan voittajiin »

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: