Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017/ Uusi lastensairaala 2017 -varainhankintakampanja

Uusi lastensairaala 2017 -varainhankintakampanjan toteuttivat Bob the Robot, OMD Finland ja viestintätoimisto Myy.

Tiimi:

  • Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017: Anne Berner, Tuula Colliander
  • Bob The Robot: Jukka Kurttila, Petri Pesonen, Elina Härkönen, Jenny Lundqvist, Elisa Konttinen, Sanna Mander, Jenni Komulainen, Juha Nikkilä, Mikko Rummukainen, Aino Jaakkola, Toni Tiusanen, Kimmo Reinikainen, Antti Korhonen, Jenni Juntunen, Tytti Halonen, Sampo Kataja
  • OMD Finland: Riku Puhakka
  • Viestintätoimisto Myy: Satu Rasa, Emilia Gustafsson
  • Sanoma Media Finland: Jaana Jamalainen, Jonna Soramo, Riku Saastamoinen, Anu Nissinen, Caroline Lilius
  • Luomanen & Suomalainen: Hannu Luomanen, Kimmo Koski
  • Muut Talkookumppanit: Angel Films, Anima Boutique, Antalis, Bong, Fonecta, Humina, Itella Oyj, James Post, JCDecaux, Jumpcut, Kopla, Kotimaa Oy, Kuvaamo, Left&Right, Leijonaemot ry, Lönnberg, Mailhouse, Mjölk, Paparazzi, Postituspojat, SoStyling, Stora Enso, Strålfors, TOIMISTO

 Uusi lastensairaala 2017 -kampanjakuvaus

Vanha lastenklinikka hajoaa käsiin – nyt rakennetaan yhdessä uusi!

Nykyinen lastenklinikka on liian pieni, tarkoitukseensa sopimaton ja lisäksi se hajoaa käsiin. Asiaa oli voivoteltu jo vuosikymmeniä, mutta päätöstä uuden sairaalan rakentamiseksi ei oltu saatu aikaan. Ilman yksityistä rahoitusta se siirtyisi pitkälle tulevaisuuteen.

Valveutuneet kansalaiset päättivät ryhtyä toimeen. Hankkeelle perustettiin tukiyhdistys, jonka tehtävänä on auttaa rakentamaan uusi lastensairaala Suomeen vuoteen 2017 mennessä.

Mahdoton tehtävä?

Hanke oli uhkarohkea, sillä Suomi on jo täynnä toinen toistaan koskettavampia rahankeruuhankkeita. Jouduimme myös muuttamaan yleistä mielipidettä, jonka mukaan tällaiset hankkeet tulisi kustantaa verovaroilla. Suurin haaste oli kuitenkin kerättävän summan suuruus. Tehtävänä on kerätä kansalaiskeräyksellä 30 000 000 euroa, josta 6 000 000 euroa tuli saada kasaan jo ensimmäisenä vuonna.

Hihat heilumaan

Päätimme tehdä iloisen, uskoa luovan kampanjan sekä korostaa hankkeen konkreettisuutta: rakennamme talon ja se on valmis vuonna 2017. Päätimme keskittyä vain rahan keräämiseen ja unohtaa kaiken muun oheistoiminnan.

Syntyi koko kansan talkoot, joiden vauhdittajana toimii pieni, mutta sitkeä kaveri, Justus Voimahali. Suorasanainen Justus latasi pöytään totuuksia lapsen tavoin ja pyysi jokaista suomalaista mukaan – nyt ja heti.

Hihat laitettiin heilumaan kaikissa kanavissa. Median lisäksi valjastimme vahvasti käyttöömme omat kanavamme ja ilmaisen julkisuuden. Tukiyhdistyksen hallitus hyödynsi verkostojaan ja teki poikkeuksellisen paljon jalkatyötä yrityskohderyhmän tavoittamiseksi.

Suomen suurimmat talkoot

Hanke löysi tiensä suomalaisten sydämiin nopeasti. Ja se sydän oli suuri ja antelias. Pian selvisi, että emme olleet synnyttäneet varainhankintakampanjaa, vaan kansanliikkeen. Hankkeen puolesta on ostettu tiiltä ja sementtiä, oltu enkeleinä, juostu maratoneja, tehty koruja, jumpattu, räpätty ja juotu maitoa. Kukin tavallaan, kuten todelliseen talkoohenkeen kuuluu.

Alle vuodessa saavutimme tuloksen, jota emme edes itse uskaltaneet
toivoa: 18 095 000 euroa.

Talkoot jatkuvat, tervetuloa mukaan: uusilastensairaala2017.fi

 

 

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: