Lanseeraus

Vuoden paras lanseeraus: Snellman – Kunnon lenkki

Asiakas: Snellman
Toimistot: Folk Finland, Bändi, Voitto

Kunnon lenkki -lanseerauksen toteuttivat Folk Finland, Voitto ja Bändi.

Tiimi

  • Snellman: Henrik Snellman, Peter Fagerholm, Tommi Fors, Juuso Reinikainen, Betty Enström, Susse  Hedman, Esa Jääskeläinen/Daigo
  • Folk Finland: Marja Vattulainen, Tommi Laiho, Lasse Paasto, Kimmo Kivilahti, Jussi Huhtala , Elina Estlander, Markku Aittola
  • Voitto: Johanna Linna, Meri Saarikoski, Irma Salminen, Iida Marjosalmi, Hanna Vestola
  • Bändi: J-P Siili, Pauliina Teirikari

Snellmanin kunnon lenkkimakkara  -kampanjakuvaus  

Kampanjan alkaessa ruokamakkarat olivat noin 60 miljoonan kilon markkina. Lenkkimakkaraa myytiin vuositasolla noin 13 miljoonaa kiloa. Yli 70 % lenkkimakkaroista myydään perinteisinä keinokuorilenkkeinä. Markkinat olivat totaalisesti rapautuneet viimeisimpien vuosien aikana. Keinokuoristen lenkkien myynti laski vuosina 2009‐2012 peräti 25 %, mikä tarkoittaa kahta miljoonaa kiloa makkaraa.

Snellman on ollut makkaramarkkinoilla pieni tekijä. Klassista lenkkimakkaraa sillä ei ole ollut lainkaan. Strategiansa mukaisesti Snellman tahtoi tuoda tähänkin suureen tuoteryhmään tuotteen, joka oli tehty ”niin kuin itselle tehtäisiin”. Se tarkoitti merkittävästi maukkaampaa ja lihaisampaa tuotetta (77 %), jossa ei ole turhia lisäaineita kuten fosfaattia. Fosfaatin rooli makkaroissa on sitoa nestettä eli periaatteessa tehdä makkarasta vetisempää ja vähälihaisempaa.

Tavoitteena oli tuoda markkinoille todellinen vaihtoehto, Kunnon lenkkimakkara, joka saavuttaa vahvan markkina‐aseman, uusia kuluttajia ja tämä kaikki vielä kannattavasti ilman sisäänheittotuotteen roolia. Markkinointiviestintä jatkoi snellmanilaisen arvomaailman ja toimintatavan kuvaamista. Hyväntuulinen mainonta esitti itsestäänselviä kysymyksiä kuten ”laitetaanko makkaraan lisää lihaa vai fosfaattia?” Keskeisiä medioita olivat televisio, verkko, printti ja tietysti tuotepakkaus.

Kampanjan aikana Kunnon lenkkimakkara nousi markkinakakkoseksi, se pysäytti epäseksikkään kategorian laskun ja toi uusia kuluttajia tuoteryhmään. Myynti oli useita miljoonia ja kaksi kertaa korkeammalla hinnalla kuin kilpailijoilla keskimäärin. Kyseessä on Snellmanin historian menestynein lanseeraus.

Kuvia: https://rumpus.powerhouse.fi/_ZOPIJx4rYVpseR

 

Lanseeraus

Estrella / Estrella Kickers -lanseeraus. Kunniamaininta

Asiakas: Estrella
Toimistot: Dagmar, Anatom Pictures

KUNNIAMAININTA

Estrella Kickers -lanseerauksen toteuttivat Dagmar ja Anatom Pictures.

Tiimi:

  • Estrella: Laura Juhola, Chris Samways
  • Dagmar: Johanna Pekari, Karolus Viitala, Sara Laaksonen
  • Anatom Pictures: Jan-Erik Olin, Tom Hakala

 

 

Kampanja

Helsingin seudun liikenne HSL / HSL:n matkakortti

Asiakas: HSL
Toimistot: 358, Into-Digital ja Kuvaamo

HSL:n matkakortti -kampanjan toteuttivat 358, Into-Digital ja Kuvaamo.

Tiimi:

  • HSL: Mari Flink, Jarno Ekström, Kaarina Kivimäki
  • 358: Ale Lauraéus, Axa Fahler, Harri-Pekka Savolainen, Mark Nurmi, Olli Laaksonen, Minna Kaitala, Kimmo Tupala, Mari Romanoff
  • Into-Digital: Antti Jokinen, Teemu Eskola, Eero Aalto
  • Kuvaamo: Lauri Eriksson, Christian Jakowleff, Jomppe Vaarakallio
  • Dagmar: Satu Puumala, Maarit Tommola, Niina Johansson, Outi Kostet, Anna Hänninen
  • Sanoma News: Heidi Isohanni, Merja Järvi

Kampanjakuvaus 

Kevätloma autoilusta houkutteli yli 33 000 autoilijaa joukkoliikenteen pariin
ja tuotti lähes 1,5 miljoonaa euroa.

Miten saada HSL:lle perinteisesti hankala kohderyhmä, autoilijat, kokeilemaan joukkoliikennettä?

Päätimme kysyä heiltä itseltään. Haastatteluista selvisi kaksi asiaa, joista vain toinen oli uutinen: että autoilijat ovat varsin mukavuudenhaluisia ja että julkisen liikenteen ylistämisen sijaan olisikin syytä tehdä päinvastoin: paneutua autoilun kipukohtiin.

Päätimme siis tarjota auton omistajien arjen ärsytyksiin – lumen luomisesta pysäköintipaikan etsimiseen – yksinkertaista helpotusta: kevätlomaa autoilusta.

Kampanja näkyi ja kuului printissä, verkossa, radiossa, ulkomainoksissa ja suorapostituksissa. Tarjoukseen tarttuminen tehtiin helpoksi laiskimmallekin: matkakortin sai maksutta, kahden viikon kausi oli valmiiksi ladattu ja tilaukset toimitettiin kotiovelle.

Kortteja tilattiin yhteensä yli 33 000, mikä ylitti tavoitteet moninkertaisesti. Mutta mikä tärkeintä, heti kampanjaa seuranneiden kolmen kuukauden aikana uudet matkakortin omistajat ostivat lipputuotteita lähes 500 000 euron arvosta.
Koko vuoden aikana kampanjan tuoma lisämyynti nousi jo 1,5 miljoonan euron pintaan.

Onnistuimme siis paitsi vakuuttamaan kokeilijat, myös kasvattamaan merkittävästi HSL:n keräämiä lipputuloja. Se puolestaan näkyy pidemmän päälle entistä parempina palveluina kaikille joukkoliikenteen käyttäjille – ja auttaa houkuttelemaan jälleen uusia kokeilijoita.

 

 

 

Yhteiskunnallinen kampanja

Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017/ Uusi lastensairaala 2017 -varainhankintakampanja

Asiakas: Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017
Toimistot: Bob the Robot, OMD Finland ja viestintätoimisto Myy

Uusi lastensairaala 2017 -varainhankintakampanjan toteuttivat Bob the Robot, OMD Finland ja viestintätoimisto Myy.

Tiimi:

  • Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017: Anne Berner, Tuula Colliander
  • Bob The Robot: Jukka Kurttila, Petri Pesonen, Elina Härkönen, Jenny Lundqvist, Elisa Konttinen, Sanna Mander, Jenni Komulainen, Juha Nikkilä, Mikko Rummukainen, Aino Jaakkola, Toni Tiusanen, Kimmo Reinikainen, Antti Korhonen, Jenni Juntunen, Tytti Halonen, Sampo Kataja
  • OMD Finland: Riku Puhakka
  • Viestintätoimisto Myy: Satu Rasa, Emilia Gustafsson
  • Sanoma Media Finland: Jaana Jamalainen, Jonna Soramo, Riku Saastamoinen, Anu Nissinen, Caroline Lilius
  • Luomanen & Suomalainen: Hannu Luomanen, Kimmo Koski
  • Muut Talkookumppanit: Angel Films, Anima Boutique, Antalis, Bong, Fonecta, Humina, Itella Oyj, James Post, JCDecaux, Jumpcut, Kopla, Kotimaa Oy, Kuvaamo, Left&Right, Leijonaemot ry, Lönnberg, Mailhouse, Mjölk, Paparazzi, Postituspojat, SoStyling, Stora Enso, Strålfors, TOIMISTO

 Uusi lastensairaala 2017 -kampanjakuvaus

Vanha lastenklinikka hajoaa käsiin – nyt rakennetaan yhdessä uusi!

Nykyinen lastenklinikka on liian pieni, tarkoitukseensa sopimaton ja lisäksi se hajoaa käsiin. Asiaa oli voivoteltu jo vuosikymmeniä, mutta päätöstä uuden sairaalan rakentamiseksi ei oltu saatu aikaan. Ilman yksityistä rahoitusta se siirtyisi pitkälle tulevaisuuteen.

Valveutuneet kansalaiset päättivät ryhtyä toimeen. Hankkeelle perustettiin tukiyhdistys, jonka tehtävänä on auttaa rakentamaan uusi lastensairaala Suomeen vuoteen 2017 mennessä.

Mahdoton tehtävä?

Hanke oli uhkarohkea, sillä Suomi on jo täynnä toinen toistaan koskettavampia rahankeruuhankkeita. Jouduimme myös muuttamaan yleistä mielipidettä, jonka mukaan tällaiset hankkeet tulisi kustantaa verovaroilla. Suurin haaste oli kuitenkin kerättävän summan suuruus. Tehtävänä on kerätä kansalaiskeräyksellä 30 000 000 euroa, josta 6 000 000 euroa tuli saada kasaan jo ensimmäisenä vuonna.

Hihat heilumaan

Päätimme tehdä iloisen, uskoa luovan kampanjan sekä korostaa hankkeen konkreettisuutta: rakennamme talon ja se on valmis vuonna 2017. Päätimme keskittyä vain rahan keräämiseen ja unohtaa kaiken muun oheistoiminnan.

Syntyi koko kansan talkoot, joiden vauhdittajana toimii pieni, mutta sitkeä kaveri, Justus Voimahali. Suorasanainen Justus latasi pöytään totuuksia lapsen tavoin ja pyysi jokaista suomalaista mukaan – nyt ja heti.

Hihat laitettiin heilumaan kaikissa kanavissa. Median lisäksi valjastimme vahvasti käyttöömme omat kanavamme ja ilmaisen julkisuuden. Tukiyhdistyksen hallitus hyödynsi verkostojaan ja teki poikkeuksellisen paljon jalkatyötä yrityskohderyhmän tavoittamiseksi.

Suomen suurimmat talkoot

Hanke löysi tiensä suomalaisten sydämiin nopeasti. Ja se sydän oli suuri ja antelias. Pian selvisi, että emme olleet synnyttäneet varainhankintakampanjaa, vaan kansanliikkeen. Hankkeen puolesta on ostettu tiiltä ja sementtiä, oltu enkeleinä, juostu maratoneja, tehty koruja, jumpattu, räpätty ja juotu maitoa. Kukin tavallaan, kuten todelliseen talkoohenkeen kuuluu.

Alle vuodessa saavutimme tuloksen, jota emme edes itse uskaltaneet
toivoa: 18 095 000 euroa.

Talkoot jatkuvat, tervetuloa mukaan: uusilastensairaala2017.fi

 

 

Juniorisarja

Onnea AdProfit Juniorisarjan voittajille!

AdProfitin juniorisarjaan voivat osallistua 20–29-vuotiaat suunnittelijat ja opiskelijat. Tänä vuonna nuoret olivat eläkeläisten asialla teemalla ”Tervettä elämää eläkkeellä” Terveystalon kampanjabriiffin pohjalta.

  1. 1 sija. Joel Lindgrén – ”Pidä elämästä kiinni”
  2. 2 sija. Vesa Markonsaari  ja  Lauri Pitkänen – ”Rippikutsu”
  3. 3 sija. Pia Grekula ja Susanna Heiskanen – ”Kunnon elämää”

 

Vuoden paras briiffaaja

Markkinointijohtaja Jan Koskinen, Instru optiikka

Asiakas: Instru optiikka
Toimistot: Dagmar ja TBWAHelsinki

AdProfit-historian ensimmäisen tittelin sai markkinointijohtaja Jan Koskinen, Instru optiikka.

Parhaan briiffajan ilmiantajat olivat Dagmar ja TBWA\Helsinki.

Lanseeraus

Diktaattori-elokuvan lanseeraus

Asiakas: Finnkino
Toimistot: Dagmar

Finnkinon kampanjan toimistona oli Dagmar.
Tiimin kokoonpano: Finnkino teatterilevitys; Marketing Manager Anna Lujanen,  Production Manager Ulla Leisio,  Marketing Assistant & Publicity Liisa Lehmusto, Head of Theatrical Distribution Mika Nieminen, Sales Assistant  Mirka Laurila ja Marketing Assistant Katariina Vuori.
Dagmar; Client Manager Sari Ljokkoi, Strategic Planner Lassi Miettinen, Media Planner  Gunilla Stenbock-Leppänen, Project Manager  Karolus Viitala, Media Planner Jonna Lindfors,  Media Planner Jaakko Korhonen ja Client Director Anna Salo.

Elokuvien markkinointibudjetit ovat Suomessa usein pieniä, joten volyymin sijaan tarvitaan huimia ideoita sekä oivaltavasti rakennettua näkyvyyttä, jossa hyödynnetään mahdollisimman paljon ansaittua mediaa. Finnkinon Diktaattori-kampanja on loistava esimerkki siitä, miten ideoiden suuruudella voidaan kompensoida resurssien pienuutta.

Markkinointikampanjan tavoitteena oli raivata Diktaattori-elokuvalle nopeasti valtakunnallinen huomio, herättää kiinnostus sekä ohjata lipunmyyntiin. Elokuvan päähenkilöä, Wadiyan tasavallan hallitsijaa amiraalikenraali Aladeenia käsiteltiin nerokkaasti oikeana, olemassa olevana diktaattorina ja Wadiyan valtiota oikeana valtiona. Wadiyan tasavalta perusti Suomeen väliaikaisen suurlähetystön, joka otettiin mukaan elokuvan markkinointiin. Tavoitteena oli vallata Wadiyan valtion nimissä tarkoin valittuja kohderyhmään hyvin profiloituvia medioita.

Näyttävässä kampanja-aloituksessa Subin tehoviikolla paljastettiin, että Wadiyan valtio on ottanut kanavan haltuunsa. Kampanjassa NRJ:llä haettiin työharjoittelijoita lähetystöön, ja vapun aikoihin levisi valokuva diktaattoripartaisesta Havis Amanda -patsaasta. Sosiaalisessa mediassa lanseerattiin Finnkinon teatterilevityksen Facebook-sivu Leffamaailma ja Twitterissä tiedotettiin Wadiyan Suomen-suurlähetystön omalla tilillä. Ennen ensi-iltaa amiraalikenraali Aladeen antoi haastattelun City-lehdelle ja MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelman kanssa tehtiin suora puhelinhaastattelu. Kytkös Suomeen ja suomalaisiin pidettiin vahvasti mukana kampanjassa, ja markkinointiin taitavasti kytketyn viestinnän avulla onnistuttiin saamaan runsaasti ansaittua mediaa ja puheenaiheita Suomen kansalle.

Elokuvan menestyksen kannalta on elintärkeää onnistua heti ensi-iltaviikonloppuna, ja Diktaattori-elokuva nousikin Suomen katsotuimmaksi elokuvaksi ko. viikonloppuna. Kokonaiskatsojamäärä 190 000 oli lähes tuplasti parempi kuin tavoitteeksi asetettu 100 000 katsojan hittielokuvan raja. Suomessa Diktaattoriin investoitu markkinointieuro tuotti jopa kolme kertaa enemmän lipunmyyntiä kuin muissa Pohjoismaissa. Kampanja opetti, että tuloksellinen markkinointi vaatii ensisijaisesti kirkasta strategiaa ja uskallusta tehdä toisin. Diktaattoria tekemässä oli huipputiimi, jossa asiakkaalla ja toimistolla oli selkeä yhteinen päämäärä ja hurja into tehdä.

Katso case-video »

 

Kampanja

Oululainen – rehellistä suomalaista leipää

Asiakas: Oululainen
Toimistot: SEK & GREY, Dagmar

Fazer Leipomoiden kampanjan mainostoimistona oli SEK & GREY.
Tiimin kokoonpano: Fazer Leipomot; Brand Manager Hannu Korpivaara, markkinointijohtaja Maria Pimenoff, Consumer Insight Manager Marja Hakala, Portfolio Manager Antti Kuisma, kategoriapäällikkö Eija Koskelainen ja Fazer Myllyn johtaja Pekka Mäki-Reinikka.
SEK&GREY; Art Director Anna-Mia Myllykangas, copywriter  Mikko Martikainen, asiakkuusjohtaja Jarkko Leskinen, tuottaja  Sirpa Viitamäki ja graafinen suunnittelija Tomi Rantonen.
Kampanjan mediatoimistona oli Dagmar ja tuotantoyhtiönä Front Desk.

Ruisleivistä tunnetun Oululaisen haasteena oli erottua kilpailijoista. Ne kun sattuivat myös leipomaan suomalaisten pitämiä ruisleipiä. Lisäksi tämä piti tehdä tavalla, joka palvelisi kaikkia sen ruisleipiä sekä kasvattaisi kampanjan kärjeksi valitun Jälkiuunileivän myyntiä välittömästi – tunnettuuden ja markkinointibudjetin ollessa selvästi eri kokoluokkaa kilpailijoihin nähden.

Myyntitavoitteeksi asetettiin reilu kasvu +12 % (EUR), vaikka edellisenä vuonna oli jo onnistuttu tekemään vastaava tasonkorotus vastoin leipämarkkinan edellisvuosien alamäkeä. Mielikuvallisena tavoitteena oli ylläpitää Jälkiuunileivän preferenssiä edellisvuoden korkealla 50 % tasolla. Viestinnällisenä tavoitteena oli kaksinkertaistaa Jälkiuunileivän spontaani tunnettuus 15 %:iin, jolla se sijoittuisi top-4 tunnetuimman leipämerkin joukkoon.

Ratkaisu löytyi Oululaisen tavoitepositiosta aidoimpana kotimaisena ruisleipänä.

100 % kotimainen ruisleipä vastaisi loistavasti entistä tiedostavampien kuluttajien vaatimuksia lisäaineettomuudesta, raaka-aineiden jäljitettävyydestä ja lähellä tuotetusta ruuasta. Oululaisen ruisleipien lisäaineettomuus ja kotimainen työ olivat jo totta. Haasteeksi osoittautui kotimainen ruis. Lähtötilanteessa sitä riitti vain joka toiseen Oululaisen ruisleipään, vaikka sitä ostettiin niin paljon kuin sitä oli saatavissa.

Oululainen ryhtyi töihin.

Yksi teoista oli Pro Ruis ry – perustajina Fazer Leipomot, Fazer Mylly, Boreal Kasvinjalostus ja Raisio-konserni sekä sopimusviljelijät. Hanke toisi Oululaisen pyrkimyksille lisää uskottavuutta.

Markkinoinnin haasteena oli löytää tapa kommunikoida Oululaisen ruisleipien kotimaisuudesta ja siihen liittyvästä keskeneräisestä hankkeesta ilman, että se muuttaa mielikuvaa rehellisestä suomalaisesta leivästä tai luo epäilyksen aineksia brändiin. Raaka-aineen osalta viestiä ei saisi ymmärtää väärin.

Päätettiin keskittyä siihen, mikä Oululaisessa ja ruishankkeessa oli jo totta. Aidoimmin tästä kertoisivat Pro Ruis -hankkeeseen sitoutuneet sopimusviljelijät. Heille projekti oli yhtä alkutekijöissä kuin Oululaiselle.

Sataprosenttisesti TV-mainontaan fokusoitu kampanja onnistui välittämään vaativan viestin tavalla, joka tuotti kiistattomat kaupalliset tulokset pitkäksi aikaa. Kampanjan 2 kk:n aikana Jälkiuunileipä ylitti myynnin kasvutavoitteensa kolminkertaisesti (+39%) ja piti sen samalla tasolla pidemmälläkin 6 kk:n mittausjaksolla. Spontaanissa tunnettuudessa Jälkiuunileipä nousi valtakunnan kolmoseksi ja sai kaksi tuotettaan tummien leipien top-10:iin.

Mikä tärkeintä Oululainen oli löytänyt positiivisen sekä kaupallisesti toimivan tavan kommunikoida hankkeestaan täysin kotimaisen ruisleivän puolesta, mikä ratkeaisi rukiin osalta vasta 2016.

Ei syntynyt negaatioita tai kuluttajien hämmennystä. Vaan entistä vahvempi Oululainen.

Yhteiskunnallinen kampanja

Lasinen lapsuus ”Hirviöt” -kampanja

Asiakas: A-Klinikkasäätiö
Toimistot: Havas Worldwide Helsinki

A-Klinikkasäätiön kampanjan mainostoimistona oli Havas Worldwide Helsinki.
Tiimin kokoonpano: A-Klinikkasäätiö; projektikoordinaattori Janne Takala ja projektipäällikkö Minna Ilva.
Havas; Creative Director  Marko Vuorensola ja copywriter Annu Terho. Muut suunnitteluun vaikuttaneet tekijät: Paul Earl, Nina Myllyharju, Muusa Salminen ja Timo Sundvik.
Kampanjan tuotantoyhtiönä oli Sauna@Grilli films.

Viime vuosien uutisointi ja etenkin viime syksy on herättänyt paljon kysymyksiä lasten turvallisuudesta Suomessa. Tutkimuksen mukaan joka neljäs suomalaisista on kokenut vanhempiensa käyttäneen liikaa päihteitä ja jopa kolmannes pienten lasten isistä on alkoholin riskikäyttäjiä. Vanhempien päihteidenkäytöstä johtuvat lasten huostaanotot ovat tilastojen mukaan yleistyneet.

Surulliset esimerkit muistuttavat lasten kokemusten kuuntelemisen tärkeydestä. Yksi yleisimmistä traagisten tapausten sekä huostaanottojen syistä on yhä vanhempien alkoholi- ja muut päihdeongelmat.

A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus toiminta edustaa lapsen näkökulmaa. Hirviöt kampanjalla halusimme pysäyttää, herätellä ja osallistaa vanhempia. Myös niitä joilla ei ole ongelmaa tai jotka eivät koe alkoholia ongelmana omassa perheessään. Tavoitteena oli huolehtia, että suomalaiset vanhemmat ottaisivat lapsen näkökulman huomioon aina käyttäessään alkoholia lasten läsnäollessa. Lisäksi kampanjalla haluttiin aktivoida vanhemmat, yhteiskunnan vaikuttajia sekä mediaa jakamaan omia näkemyksiään järkevästä lasten seurassa tapahtuvasta alkoholin käytöstä.

Isona tavoitteena toimenpiteillämme on vaikuttaa yhteiskunnan tapakulttuurin muutokseen tuomalla näitä vaikeita ja vaiettujakin aiheita julkiseen puhetilaan ja muokata sitä oireilun sijaan kehittävään ja ongelmia ratkaisevaan suuntaan.

Yhteiskunnallisen kampanjan konkreettiset tulokset ovat nähtävissä tulevina vuosina muuttuneina asenteina, jotka periytyvät sukupolvelta toiselle, vähentyneinä syrjäytymistapauksina ja julkisen puhetilan muutoksena ongelmia ratkovaan suuntaan.

Hyvät ideat kumpuavat insightista joka on totta, nyt saimme kiinni universaalista totuudesta. Filmin Youtube versiota on katsottu jokaisesta maapallon noin 200:sta valtiosta ja avainmediat kaikilla mantereilla ovat tehneet aiheesta juttuja (mm. CNN, Huffington Post, CBS, NBC, RTL, MSN, Fokus, RPP, Der Spiegel, BBC, LA Times, Gawker, Fast Company, Euronews)

Onnistuimme luomaan ennennäkemättömän kansainvälisen ilmiön Suomesta käsin. Viral Video Chartin mukaan kampanja oli globaalisti vuoden 2012 kymmenen puhutuimman ja jaetuimman aiheen joukossa poliittisessa ja yhteiskunnallisessa kategoriassa!

Suomessa aihe nostettiin esiin kaikissa valtakunnan päämedioissa ja Lasisen lapsuuden edustajat pääsivät kertomaan lapsen näkökulmasta useisiin valtakunnallisiin ja kansainvälisiin medioihin, lisäksi Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö lähti kampanjan suojelijaksi.

Filmi valittiin esitettäväksi Ylellä viikon ajaksi yhteiskunnalliseen kampanjapaikkaan ja viimeisimpänä Monsters -filmi valittiin esitettäväksi päivittäin neljän kuukauden ajaksi maailmanlaajuiselle Euronews-uutiskanavalle.

Juniorisarja

Onnea AdProfit Juniorisarjan voittajille!

Tämän kertaisessa AdProfitissa oli ensimmäistä kertaa mukana juniorisarja, jossa 20–29-vuotiaiden suunnittelijoiden ja opiskelijoiden tehtävänä oli laatia kampanja Helsingin Sanomille.

1. sija Julius Miikkulainen, KING ja Karolus Viitala
Maksuton Hesari

Näkemys on johtanut hyvään ideaan ja erinomaiseen ratkaisuun. Myynnillisyys on hyvin osana ehdotusta. Moniulotteinen toteutus, jossa on huomioitu hyvin eri kanavat ja tuotteet.

2. sija Saana Klemola ja Jenni Komulainen

Opintotukea tästä elämästä

Rohkea idea. Hyvä mainonta myös provosoi. Kohderyhmäymmärrys on kohdallaan. Elävä toteutus, joka on hyvin viimeistelty.

3. Jussi Pekkala ja Mikko Heino

Kuvia tästä elämästä

Ehdotus on osallistava ja sopii hyvin brandille. Idea jäi hieman kevyeksi ja samanlaisia toteutuksia on tehty. Esitys on laadukkaasti toteutettu.

Kunniamaininta: Heini Ulmanen ja Sari Suutari
Tämän elämän opiskelijoita – kuinka Hesari saadaan kaikkien opiskelijoiden huulille

Yhteiskunnallinen kampanja

Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä

Asiakas: Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Vähemmistövaltuutetun toimisto
Toimistot: KING

Vuoden 2011 EU:n ihmiskaupan vastaisena päivänä Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Vähemmistövaltuutetun toimisto halusivat saada viranomaiset, median ja suuren yleisön näkemään Suomessa tapahtuva ihmiskauppa.

Kampanjaa lähdettiin suunnittelemaan yhden printtisivun mediatilalla. Miten saada suomalaiset näkemään ongelma, jota he eivät halunneet nähdä? Tarvittiin pientä huijausta. Suomessa tapahtuva ihmiskauppa puettiin työpaikkailmoitusten muotoon ja niin syntyi kampanja Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä. Todellisten oikeustapausten pohjalta tehdyt ilmoitukset aikaansaivat kohua ja jopa työhakemuksia, lähinnä huonosti kieltä osaavilta.

Lopulta kampanja poiki runsaasti lisää mainostilaa ja nosti hetkeksi ihmiskaupan mediahuomion keskiöön. Lisäksi kampanja antoi vauhtia ihmiskaupan vastaiseen työhön Suomessa. On huomionarvoista, että kampanjan jälkeisenä kuukautena poliisi nelinkertaisti ihmiskauppatutkintansa, ja lisäksi sisäministeriö valmistelee parhaillaan uutta ihmiskauppalainsäädäntöä.

Kampanja on todennäköisesti ensimmäinen tuloksellisuudestaan palkittu markkinointikampanja, jonka tavoitteena on ollut vähentää kauppaa.