Voittajat 2014

Vuoden paras lanseeraus: Presidentti Special Blend 2014

Oy Gustav Paulig Ab

Paulig_SpecialBlend

Pauligin kampanjan toteuttivat SEK & GREY ja Toinen PHD.

Tiimi:
Gustav Paulig:
Karri Kauppila, Ulrika Kotimäki, Risto Kalsta, Matleena Turkia,  Mervi Siikala, Sari Sutela, Marja Touri
SEK & GREY: Sami Kelahaara, Mikko Martikainen, Tanja Antikainen, Tanja Valo, Jari Aalto-Setälä, Jan Paasonen
Toinen PHD: Susanna Virkkula,  Laura Hedman, Mikko Peltomäki
SEK Point: Maija Tiiri, Helena Piippo, Jari Kinnunen, Aslak Sarivaara, Markus Hyvärinen, Juhana Salminen
SEK Public: Jenny Paulamäki, Minna Pinola
Front Desk: Merja Metsävaara, Janne Launo, Noora Karhunen, Hanna Hälikkä

 

Vuoden paras kampanja: Voita joukkoliikenteen pelkosi

HSL Helsingin seudun liikenne /

HSL_Matkakortti

HSL:n kampanjan toteuttivat 358 ja Dagmar.

Tiimi:
HSL:  Mari Flink, Jarno Ekström, Kaarina Kivimäki, Sami Jokivirta, Marko Mikkonen
358: Thomas Hutton, Antti Tähtinen, Ale Lauraéus, Olli Laaksonen, Mari Romanoff, Kimmo Tupala, HP Savolainen
Dagmar: Satu Puumala, Tuija Varis, Niina Johansson, Maarit Tommola, Anna Hänninen
Tuotantoyhtiö Kuvaamo: Lauri Eriksson, Jomppe Vaarakallio

 

Vuoden paras kampanja: kunnimaininta: Hästens limited

Vepsäläinen

Hastens_kooste

Vepsäläisen kampanjan toteutti hasan & partners.

Tiimi:
Vepsäläinen:
Walter Ihander, Hanna Telaranta, Helena Lundahl, Marko Ikola, Matti Jokitalo
hasan & partners: Jussi Lindholm, Mikael Nemechancky, Timo Iivari, Riku Eteläkoski, Jutta Casen, Marika Rönkkö, Minna Lairi, Johannes Neumeier, Dean Clatworthy

 

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja: Roosa nauha -kampanja 2014

Syöpäsäätiö

RN_yhdessa_eteenpain

Roosa nauha -kampanjan toteutti dynamo & son.

Tiimi:
Syöpäsäätiö: 
Tuuli Lahti, Mari Saari, Raija Stjernvall, Anni Laurikka
dynamo & son:  Olli Freese, Ilkka Kärkkäinen, Pasi Janhunen, Eeva Marttinen, Tuija Pulkkinen, Sini Gummerus, Elisa Mykkänen, Lissu Moulton

 

JUNIORISARJA

AdProfitin juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat Kansallismuseon briiffin pohjalta kampanjaehdotuksen ”Miten saada lisää nuoria aikuisia Kansallismuseoon?”

Juniorisarjan voittivat Jenni Luoma ja Katri Pakula. Toiseksi tulivat Miikka Vento ja Roope Sandberg, G-Works ja kolmanneksi Laura Hedman ja Hanna Kilpinen, ToinenPHD. Kunniamaininnan saivat Joel Lindgren, Mainostoimisto Vastavirta sekä Heidi Törmikoski ja Henna Perkkiö, Isobar.

Voittajat 2013

VUODEN PARAS LANSEERAUS

Snellman – Kunnon lenkki

Ylituomaristo: ”Yhtiö on jatkanut oivaltavaa, vahvoihin tuote-etuihin keskittyvää markkinointia uudella tuotealueella. Yrityksen pieni koko on käännetty kilpailueduksi. Yhdeksi kampanjaksi rahaa on käytetty paljon, mutta tuloksetkin ovat kovat. Mediaa on käytetty perinteisellä tavalla lukuun ottamatta bloggaajia, joita on lähestytty rohkeasti. Hyvä ja toimiva kampanja on ajassa kiinni.”

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »

 

KUNNIAMAININTA

Estrella / Estrella Kickers -lanseeraus

Ylituomaristo antoi kunniamaininnan Estrella Kickers -lanseeraukselle: “Hieno esimerkki tyylikkäästi toteutetusta viraalikampanjasta, joka lähti oikeasti elämään. Erittäin pienellä budjetilla on saavutettu hyvät tulokset.”

Tutustu tiimiin ja tekijöihin »

 

VUODEN PARAS KAMPANJA

Helsingin seudun liikenne HSL / HSL:n matkakortti

Ylituomaristo: “Kampanja osoitti, että joukkoliikenteestä kiinnostuneita autoilijoita löytyy, ja heidän tottumuksiaan on mahdollista muuttaa, kun olennainen kynnys matkakortin hankintaan poistetaan. HSL on oppinut käyttämään markkinointia ja hyödyntämään mainonnan keinoja; onnistunut tekemään merkittävää liiketoimintaa omalla kampanjallaan.”

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »

 

VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA

Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017/Uusi lastensairaala 2017 -varainhankintakampanja

Ylituomaristo: “Tänä vuonna Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja edusti ehdottomasti koko vuoden parhaimmistoa, sarjasta riippumatta. Ylituomaristo piti aihetta sinänsä helppona, mutta toteutusta loistavana, koska siinä ei tukeuduttu ”sosiaalipornoon” tai shokkitaktiikkaan. Kampanjan ydinviestiä lähdettiin viemään eteenpäin ilon ja positiivisuuden voimalla. Kampanja edustaa kansainvälistä tekemisen tasoa.”

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen»

ONNEA ADPROFIT JUNIORISARJAN VOITTAJILLE!

AdProfitin juniorisarjaan voivat osallistua 20–29-vuotiaat suunnittelijat ja opiskelijat. Tänä vuonna nuoret olivat eläkeläisten asialla teemalla ”Tervettä elämää eläkkeellä” Terveystalon kampanjabriiffin pohjalta.

  1. 1 sija Joel Lindgrén – Pidä elämästä kiinni
  1. 2 sija Vesa Markonsaari  ja  Lauri Pitkänen – Rippikutsu
  1. 3 sija Pia Grekula ja Susanna Heiskanen – Kunnon elämää

 

 VUODEN PARAS BRIIFFAAJA

Uudella Vuoden paras briiffaaja -sarjalla haluttiin korostaa hyvän briiffin ja saumattoman markkinoinnin suunnittelun merkitystä. Vuoden paras briiffaaja tekee yhteistyötä markkinoinnin suunnittelijoiden kanssa. AdProfit-historian ensimmäisen tittelin sai markkinointijohtaja Jan Koskinen, Instru optiikka.

Parhaan briiffajan ilmiantajat olivat Dagmar ja TBWA\Helsinki.

 

Voittajat 2012

Uudistuneen, tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2012 -kilpailun voittajat ovat Finnkino, Fazer Leipomot ja A-klinikkasäätiö. Lisäksi uutena sarjana oli mukana juniorisarja, jossa pääpalkinnon saivat Julius Miikkulainen ja Karolus Viitala.

Vuoden paras lanseeraus

Finnkino
/ Diktaattori-elokuvan lanseeraus
Kampanjan toimisto: Dagmar

Ylituomaristo kommentoi, että lanseeraus onnistui hyvin haasteellisessa tilanteessa, jossa kilpailu elokuvayleisön vapaa-ajasta on lisääntynyt, ja elokuvien elinkaari teattereista videoihin ja tv-lähetyksiin on lyhentynyt. Kampanjan idea perustuu tuotteen ytimeen, ja kohderyhmä on otettu haltuun keskitetysti. Kampanjaseloste sisältää hyvää kansainvälistä vertailua. Tällaisella kampanjalla ei voi rakentaa brändiä, mutta se ei ole tarkoituskaan. Kampanja on poikinut hyvin ansaittua mediaa. Tulokset ovat kiistatta hyvät ja puhuvat puolestaan.

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »

Vuoden paras kampanja

Fazer Leipomot / Oululainen – rehellistä suomalaista leipää
Kampanjan toimistot Sek & Grey ja Dagmar
Ylituomariston mielestä kampanjassa korostui aitous. Konsepti oli hyvä ja pohjautui arvomaailmaan. Panostukset oli keskitetty ja sekä suunnittelu että tuotanto oli toteutettu kustannustehokkaasti. Myyntitulokset olivat komeat. Tavoite ylitettiin kolminkertaisesti. Kampanjassa korostuivat arvot ja isommat tarkoitusperät. Oletettavasti tämä on suuremman kampanjoinnin alku. Sääli, jos näin ei ole.

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

A-klinikkasäätiö / Lasinen lapsuus ”Hirviöt-kampanja”
Kampanjan toimisto Havas Worldwide Helsinki

Ylituomaristoa miellytti iso idea ja väkevä toteutus, josta syntyi oivaltava kokonaisuus. Kampanjan lähtökohta oli saada vanhemmat miettimään omaa alkoholinkäyttöään lapsen näkökulmasta sekä saada yhteiskunnan vaikuttajat ja media ottamaan kantaa siihen, mikä on järkevää alkoholinkäyttöä lasten seurassa. Kampanjan loistava oivallus oli tulla kansainvälisen median kautta suomalaiseen mediaan. Vahva idea ja toteutus ylittivät kansainvälisen kynnyksen ja kolahtivat päättäjiin sekä sitä kautta suomalaiseen mediaan.

Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »

Kunniamaininta

Hartwallin Happy Joe -lanseeraus.
Kampanjan toimistot King, Activeark JWT  ja Carat

Ylituomaristo antoi kunniamaininnan Hartwallin Happy Joe -lanseeraukselle. Kampanjalle oli asetettu monipuoliset tavoitteet, kohderyhmää oli ymmärretty ja heitä oli aktivoitu hyvin, mikä tuotti erinomaiset tulokset. Kampanjalle oli onnistuneesti haettu massamedioiden sijasta muita ratkaisuja, ja tuote oli mukana alusta asti.

Juniorisarja

Tänä vuonna uudistuneessa AdProfitissa oli ensimmäistä kertaa mukana juniorisarja, jossa 20–29-vuotiaiden suunnittelijoiden ja opiskelijoiden tehtävänä oli laatia kampanja Helsingin Sanomille. Juniorisarjan voittivat Julius Miikkulainen ja Karolus Viitala. Toiseksi sijoittuivat Saana Klemola ja Jenni Komulainen ja kolmanneksi Jussi Pekkala ja Mikko Heino. Kunniamaininnan saivat Heini Ulmanen ja Sari Suutari. Juniorisarjan tuomarointiin osallistuivat Helsingin Sanomien lisäksi edustajat Aalto-yliopistosta, mainostoimisto Kirnauskiksesta ja Mainostajien Liitosta.

Tutustu Juniorisarjan voittajiin »

 

Voittajat 2011

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2011 -kilpailun voittajat julkistettiin 22. maaliskuuta.

Vuoden paras lanseeraus oli Norwegian-lentoyhtiön Suomen lanseeraus. Vuoden paras kampanja -sarjan voiton vei Leafin ”Bilar – anarkistisesti nollasta sataan!” Vuoden parhaaksi yhteiskunnalliseksi kampanjaksi valittiin ”Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä” toimeksiantajina Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Vähemmistövaltuutetun toimisto.

Vuoden paras lanseeraus

Norwegian Air Shuttle ASA: Norwegian-lanseeraus

Ylituomaristo: “Norwegian ei ”haise” halpalentoyhtiöltä! Se on lähtenyt markkinoille kokonaan uudesta kulmasta suhteellisen pienen budjetin varassa ja onnistunut muuttamaan koko kategoriaa. Humoristinen ja emotionaalinen mainonta on purrut: panos-tuotossuhde on hyvä. Asemointi iloiseksi, vetovoimaiseksi ja hyvää palvelua tarjoavaksi yhtiöksi, joka mielikuvissa vielä yhdistyy edulliseen tarjoukseen, vetää kilpailijoilta maton alta. Mikä parasta, tässä ei ole käyty pelkkää markkinaosuuskamppailua. Norwegian on kasvattanut lentomatkustamisen kokonaismarkkinaa.”

Norwegianin kampanjan suunnitteli mainostoimisto N2 Helsinki ja mediatoimisto Vizeum. Tiimin kokoonpano: Norwegian; Stine Steffensen BørkeSara Camursoy ja Anna Riihimäki. N2 Helsinki; Alex NieminenReeta HietalahtiJarno LuotonenJani TynniläPauli KervinenJussi NurmioRiku VassinenBrian Kaszonyi ja Sondre Ager-Wick.

Vuoden paras kampanja

Leaf Suomi Oy: Case Bilar – anarkistisesti nollasta sataan!

Ylituomaristo: “All time high! Loistava kampanja, josta paistaa läpi tekemisen intohimo. Kokonaisuus on fiksusti rakennettu, ja luova toteutus on upea. Mediamixiä on käytetty rohkeasti. Kerrankin media ei vedä yhtiötä – nyt järjestys on toinen. Kampanjan laajuudesta ja moniulotteisuudesta huolimatta kokonaisuus pysyy hyvin kasassa. Siinä on onnistuneesti hyödynnetty kaikki mahdollisuudet, mitä tämän tyyppisillä tuotteilla voi olla. Kampanjan tavoitteet on saavutettu hyvin, ja yhtiö on myös kasvattanut markkinaosuuttaan. Ylituomaristo kaipasi kuitenkin tarkempaa analyysiä toteutuneista tuloksista kohderyhmittäin varsinkin, kun toteutettu mainonta vaikutti nuoremmalle kohderyhmälle tehdyltä kuin asetetut tavoitteet.”

Leafin kampanjan suunnitteli mainostoimisto Family inc. ja kontaktointitoimisto Toinen. Tiimin kokoonpano: Leaf Suomi; Mia NygårdMari VaaraNiina Lammila ja Thomas Isaksson. Family; Pia af HällströmSanna VeijalainenSauli HirviJari KarlssonSirpa TuovinenMinna LavinkoskiJuhana MikkanenMartta Kallio ja Elli Tuominen.

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Vähemmistövaltuutetun toimisto: Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä

Ylituomaristo: “Ihmiskauppa on kansainvälinen ongelma ja rikos ihmisoikeuksia vastaan. Kampanjan tavoitteena oli saada sen tunnusmerkit esiin suomalaisessa mediassa ja keskustelussa sekä vaikuttaa konkreettisesti ihmiskaupan tunnistettavuuteen Suomessa. Kampanjaa leimasi positiivinen talkoohenki. Aihe nousi kiistatta otsikoihin ja lähes olemattomasta budjetista huolimatta jätti hyvän muistijäljen. Se antaa hyvän pohjan tulevalle. Ylituomaristo kiitteli erityisesti rohkeutta tarttua asiaan tilanteessa, jossa ongelma olisi ollut helppo sysätä muille viranomaisille.

Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä -kampanjan suunnitteli mainostoimisto King. Tiimin kokoonpano: IOM; Lauramaria HavuHenrik Domingo ja Suvi Äärilä, Vähemmistövaltuutetun toimisto; Venla Roth ja Maria Swanljung.

Mainostoimisto King; Julius MiikkulainenFredrik StürmerErol TekkanatSami HuikoNiko MikkonenHannele BromanPietari Kaakkomäki ja Aino Tuomi-Nikula.

Norwegian:

Kampanjaseloste
Kuvat

Leaf Suomi Oy – Case Bilar:
Kampanjaseloste: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011Bilarkampanjakooste.jpg
http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011Bilarraportti.pdf

Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä:
Kampanjaseloste: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011IOM.pdf ja
http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/AdProfit2011IOM.html

Kuvia: http://ftp.king.fi
Username: adprofit
Pass: hp4ax

Video ulkomainonnasta http://youtu.be/-gBPQY6-6gI
Radiomainos: http://youtu.be/HmvOFKawbXM

 

Voittajat 2010

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2010 -kilpailun voittajat palkittiin 31. maaliskuuta. Kilpailun taso on viime vuosina ollut korkea, mutta nyt tuomariston tehtävä oli poikkeuksellisen haastava. Kaikki kilpailuun osallistuneet työt olivat tarkoin harkittuja ja esitykset erittäin hyvin valmisteltuja. Tällä  kertaa liiketoiminnan tulosta ja tavoitteellisuutta painotettiin vahvasti arvioinnissa. Vuoden paras lanseeraus oli Snellmanin ”Kumpi on parempi?”. Vuoden paras kampanja -sarjassa voittajaksi valittiin ”Aktian kakkonen onkin ykkönen”. Uuden kilpailusarjan, Vuoden parhaan yhteiskunnallisen kampanjan voitti Suomen Syöpäyhdistyksen Quitter.fi. Lisäksi ylituomaristo antoi lanseeraussarjassa kunniamaininnan Kotipizzan ”Pääministerivaaleille”.

Vuoden paras lanseeraus

Snellman: Kumpi on parempi?
Ylituomariston perustelut: Kuluttajaa on selvästikin kuunneltu ja toimittu sen mukaisesti. Jos näillä melko geneerisillä markkinoilla tuotteesta löytyy rationaalinen kilpailuetu, se kannattaa tällä tavoin hyödyntää. Viesti on selkeä ja toimiva. Vastausta ei tyrkytetä, mutta kuluttaja kyllä sen oivaltaa. Lähtökohtana on kategoriassa merkittävä kuluttajalähtöinen tuoteinnovaatio, josta on onnistuttu kertomaan kuluttajalle selvästi ja käyttäen huumoria, mikä on vaikea taitolaji. Mediavalinnassa päätös käyttää pääsääntöisesti yhtä kanavaa oli rohkea, mutta toimiva. Kampanja rakentaa laatua myös koko Snellmanin talobrändiin, mikä on usein tavoitteena, mutta harvoin onnistuu näin hyvin. Vaikka kampanja ei ollut hintavetoinen tai promootion luonteinen, sen avulla onnistuttiin saamaan aikaan erinomainen myynnin kasvu. Voittaja löytyi helposti!

Snellmanin kampanjan suunnitteli mainostoimisto SEK ja mediatoimisto Voitto. Tiimin kokoonpano: Snellman; toimitusjohtaja Henrik Snellman, markkinointijohtaja Peter Fagerholm, markkinointisuunnittelija Elisabeth Enström. SEK; luova johtaja Tommi Laiho, asiakkuusjohtaja Marja Vattulainen, strategiajohtaja Esa Jääskeläinen, copywriter Jani Tynnilä, AD Mikko Halonen, tuotantopäällikkö Sirpa Laaksonen, tuotanto-AD Minna Etsalo ja pakkaussuunnittelu Maija Tiiri.

Vuoden paras kampanja

Aktia: Aktian kakkonen onkin ykkönen
Ylituomariston perustelut: Yksinkertainen, selkeä ja raikas sekä varsin perinteistä pankkialaa ajatellen jopa rohkea kampanja, joka tuo eittämättä mieleen Pikkukakkosen! Tavoitteet ovat pankkimaiseen tyyliin konservatiiviset, ja tuloksellisessa kampanjassa ne on todella ylitetty monin verroin. Ei ihme, että tulokset saivat pääkonttorinkin hymyilemään. Äärimmäisen kannattavaa toimintaa!
Aktian kampanjan suunnitteli mainostoimisto hasan & partners ja mediatoimisto Dagmar. Tiimin kokoonpano: Aktia; johtaja Taru Narvanmaa, markkinointipäällikkö Göran Stenberg ja projektipäällikkö Eila Rantanen. Hasan & partners; AD Mikko Petäjä, AD Henri Paltemaa, copywriter Mick Scheinin, Creative Director, copywriter Eka Ruola, graafiset suunnittelijat Jarkko Talonpoika ja Jochum von Veh, Audiovisual Designer Nikodemus Toukola, projektipäällikkö Liisa Frick ja asiakkuusjohtaja Barbara Sorsa.

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

Suomen Syöpäyhdistys: Quitter.fi
Ylituomariston perustelut: Paras kaikista! Selkeä, kustannustehokas ja tuloksellinen kampanja sekä kaiken lisäksi koskettava: se herätti aidosti tunteita. Kampanja kohdistui erittäin vaikeaan kohderyhmään ja onnistui saamaan aikaan siellä dialogia. Kaikki pääsivät mukaan, ja kampanja toimi aktivoivasti. Se on hyödyttänyt kaikkia osapuolia; harva markkinointiviestinnän toteutus iskee näin toimivasti kaikkien osapuolien liiketoimintamallin ytimeen. Ylituomaristo toivoi, että aktiivisuus on jäänyt pysyväksi!

Suomen Syöpäyhdistyksen kampanjan suunnitteli mainostoimisto hasan & partners ja Sulake Dynamoid. Tiimin kokoonpano: Suomen Syöpäyhdistys: ylilääkäri Matti Rautalahti ja kehittämispäällikkö Virve Laivisto. Hasan & partners: Creative Director Eka Ruola, AD Ossi Honkanen, Copywriter Timo Iivari, graafinen suunnittelija Mikko Juhola, tuottaja Antti Zetterberg. Sulake Dynamoid: Campaign Manager Antti Laakso sekä Web Developerit Henri Kuittinen ja Hermanni Mäki.

Kunniamaininta

Kotipizza: Pääministerivaalit
Ylituomariston perustelut: Nopea, rohkea ja hyvä taktinen kampanja, jossa on oivallettu ajan henki ja tartuttu siihen ennakkoluulottomasti ja hyvin tuloksin. Ajankohtaisuus on tässä poikkeuksellista. Se ei liity perinteiseen tapaan sesonkiin, vaan nopeaan yhteiskunnallisen keskusteluun hyödyntämiseen. Ylituomaristo päätti antaa Kotipizzalle kunniamaininnan ”reaaliaikamarkkinoinnista” eli rohkeudesta tarttua ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen ilmiöön, yrittäjämäisestä otteesta sekä kyvystä viedä kampanja menestyksellisesti tuotekehityksestä, markkinointiin ja edelleen läpi yli 250 pizzeriaa käsittävän ketjun.

Kotipizzan kampanjan suunnitteli mainostoimisto King ja kontaktointitoimisto Toinen. Tiimin kokoonpano: Kotipizza Markkinointiosuuskunta; toimitusjohtaja Timo Jalo. King; copywriter Julius Miikkulainen, planner Erol Tekkanat, copywriter Olli Hietalahti, AD Jouko Laune, projektipäällikkö Merja Hertzberg, graafinen suunnittelija ja viimeistelijä Kasimir Häiväoja, asiakkuusjohtaja Sami Huiko.

Snellman: Kampanjaseloste: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/adprofit2010snellman.html Kuva: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/Adprofit2010Snellman_kumpi.jpg
Aktia: Kampanjaseloste: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/adprofit2010aktia.html Kuvat: http://dl.dropbox.com/u/3984566/Aktia_2%25_abrit_kooste.jpg http://dl.dropbox.com/u/3984566/Aktia_2%25_Forum.jpg Syöpäyhdistys: Kampanjaseloste: http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/Adprofit2010Quitter.pdf

Voittajat 2009

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2009 -kilpailun voittajat palkittiin 24. maaliskuuta. Vuoden parhaaksi lanseeraukseksi valittiin Snellmanin ”Kunnon jauhelihassa lukee Snellman”. Vuoden paras kampanja -sarjassa voiton vei Kiinteistömaailman ”Apua jahkailijoille”. Molemmat voittajat saivat 10 000 euron suuruiset palkinnot.

Vuoden paras lanseeraus

Snellman: Kunnon jauhelihassa lukee Snellman

Snellman on brändännyt jauhelihan – oivallus joka yksinkertaisuudessaan on vailla vertaa. Kampanjasta paistaa kaikessa läpi aitous. Se on uskottava. Toteutus on sympaattinen ja ajattelu taustalla syvällistä. Kokonaisuus istuu yrityksen strategiaan, sen peruskallioon, jota on vaikea vavisuttaa. Panos–tuotossuhde on loistava. Ylituomaristo oli voittajasta yksimielinen.

Snellmanin kampanjan suunnitteli mainostoimisto SEK. Tiimin kokoonpano: Snellman; varatoimitusjohtaja Henrik Snellman, markkinointijohtaja Peter Fagerholm ja mainospäällikkö Elisabeth Enström. SEK; suunnittelujohtaja Tommi Laiho, asiakkuusjohtaja Marja Vattulainen, strategiajohtaja Esa Jääskeläinen, copywriter Jani Tynnilä, AD Mikko Halonen ja AD Tommi Kortesniemi.

Vuoden paras kampanja

Kiinteistömaailma: Apua jahkailijoille

Kiinteistömaailman kampanja osoittaa, että yhtiön pitkä ja määrätietoinen linja toimii ja tulosta syntyy. Kampanja on vahvasti kuluttajalähtöinen ja antaa asiakkaille merkityksellistä tietoa. Se pureutuu aidosti kuluttajien tarpeisiin. Eri kohderyhmiä on puhuteltu eri viesteillä, ja kokonaisuus on ilmeeltään voimakkaan vihreä – brändin näköinen.

Kiinteistömaailman kampanjan suunnitteli mainostoimisto King. Tiimiin kokoonpano: Kiinteistömaailma; markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Änkilä, markkinointisuunnittelijat Ritva Summanen ja Kaisa Peltola. King; toimitusjohtaja Daniel Tuori, AD Jouko Laune, copywriter Olli Hietalahti, projektipäällikkö Riitta Aunio sekä graafiset suunnittelijat Petteri Laamo ja Kasimir Häiväoja.

Ylituomaristo halusi vielä nostaa esiin Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK ry:n rohkean, innovatiivisen ja tuloksia tuottaneen kampanjan ”Vain hullu jättää liittymättä”, jonka oli suunnitellut mainostoimisto DDB.

Kuvia voittajakampanjoista:

Snellman: Kampanjaseloste http://www.adprofit.fi/voittajat/2009/#lanseeraus
Kuvat https://ds.salomaa.fi/intranouto/0396717285fd157c65ce982270c822a1/ tai
https://ds.salomaa.fi/intranouto/29e2e4cc63bea0c25a2a00c4f42d05f5/

Kiinteistömaailma: Kampanjaseloste http://www.adprofit.fi/voittajat/2009/#kampanja
Kuvat http://www.king.fi/kiinteistomaailma/

 

Voittajat 2008

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2008 -kilpailun voittajat palkittiin 13. tammikuuta 2009 tilaisuudessa, jossa oli yli 200 vierasta. Kilpailuun osallistui yhteensä 46 työtä, joista 17 Vuoden paras lanseeraus – ja 29 Vuoden paras kampanja -sarjaan. Vuoden parhaaksi lanseeraukseksi valittiin HK Ruokatalon ”Via – vallankumous valmisruokahyllyssä”. Vuoden paras kampanja -sarjassa voiton vei VR:n ympäristökampanja ”Train”. Molemmat voittajat saivat 16 800 euron suuruiset palkinnot. Ylituomaristo antoi kunniamaininnan Kirkon Ulkomaanavun kampanjalle ”Toisenlainen lahja – Miten vuohesta tehtiin suomalaisten hittilahja.”

VUODEN PARAS LANSEERAUS:

HK Ruokatalo Oy: Via – vallankumous valmisruokahyllyssä

Valmisruokasektorilla taso ja vaatimukset ovat jatkuvasti nousseet. Kategorian rajoja ravistelemaan lähtenyt kampanja piti ylituomariston mielestä sisällään monia esimerkillisen toteutuksen aineksia. Tuote sinänsä oli selkeä innovaatio vaikeapääsyiseen ja kovasti kilpailtuun valmisruokien kategoriaan. Kampanja nojautui perinpohjaiseen kuluttajatrendien tutkimiseen ja tuntemiseen. Kohderyhmät oli tarkoin määritelty ja kvantifioitu. Kaikki kampanjan monet elementit tukivat toisiaan. Kampanja oli näyttävä ja tulokset erinomaiset!

Via-kampanjan suunnitteli mainostoimisto Skandaali Leo Burnett Oy. Tiimin kokoonpano: HK Ruokatalo Oy; kaupallinen johtaja Antti Lauslahti, markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Hanna Kukkonen, markkinointipäällikkö Anne Puisto ja luova johtaja Jyrki Sukula. Skandaali Leo Burnett Oy: Copywriter Sari Mikkonen-Mannila, AD Henna Aapola, strategiajohtaja Marja-Liisa Pollari, asiakkuusjohtaja Saija Muona ja projektipäällikkö Taina Willför, tuotanto AD Juhana Mikkanen ja tuotanto AD Sanna Tamminen. Mediatoimisto Vizeum Oy: Asiakkuusjohtaja Heidi Björklöf, tv-suunnittelija Laura Korventausta, internet-suunnittelija Christopher Fernandez ja ulkomainonnan suunnittelija Maarika Virtanen.

VUODEN PARAS KAMPANJA:

VR Osakeyhtiö: Ympäristökampanja ”Train”

VR on jatkanut hyvää ja linjakasta strategiaansa, muokannut sitä uuteen uskoon ja istuttanut sen onnistuneesti ajankohtaiseen aiheeseen. Pääkohderyhmäksi ilmoitettiin työikäiset, kaupunkikeskuksissa asuvat. Tavoitteet: mielikuvan parantaminen VR:stä ympäristöystävällisenä yhtiönä ja junan mielikuvan vahvistaminen kilpailukykyisenä vaihtoehtona sekä liiketoiminnan tukeminen junamatkustuksen määrää kasvattamalla, oli selkeästi kirjattu – samoin erinomaiset tulokset.

VR:n kampanjan suunnitteli mainostoimisto Dynamo Advertising Oy. Tiimiin kokoonpano: VR; viestintäjohtaja Martti Mäkinen, henkilöliikenteen johtaja Antti Jaatinen, brand manager Inari Rummukainen, markkinointipäällikkö Pietari Kauste, markkinointiviestintäpäällikkö Kaj Nordström. Dynamo Advertising Oy: AD Jyrki Poutanen, copywriterit Timo Silvennoinen ja Vesa Kujala, projektijohtaja Sanna Forsström-Hack, planner Dan Rönnqvist, tuotantosuunnittelijat Eila Turunen ja Jaana Roos sekä tuotanto-AD Arja Kvist. Mediatoimisto Carat Finland Oy: Account Manager Hanna Karhuvaara ja Broadcast Planner Tuuli Jokinen

YLITUOMARISTON KUNNIAMAININTA:

Kirkon Ulkomaanapu: Toisenlainen lahja – Miten vuohesta tehtiin suomalaisten hittilahja

Ylituomaristo päätti myöntää kunniamaininnan Kirkon Ulkomaanavun kampanjalle uudenlaista luovuutta edustavana erinomaisena kokonaisuutena. Omassa mittakaavassaan se osoitti myös hyvää tuloksellisuutta.

Toisenlainen lahja -kampanjan suunnitteli mainostoimisto Family Inc. Tiimin kokoonpano: Kirkon ulkomaanapu;. varainhankinnan päällikkö Riikka Karppinen ja varainhankinnan koordinaattori Piia Huurtola. Family Inc: suunnittelujohtaja Päivi Topinoja-Aranko, copywriter Katja Änkilä, AD Jyri Konttinen, graafiset suunnittelijat Mervi Turpeinen ja Lauri Ahonen, projektipäällikkö Tuija Airaksinen sekä strateginen suunnittelija Kirsi Saloranta. Mediatoimisto Dagmar Oy: Strateginen suunnittelija Roope Ruotsalainen, suunnittelujohtaja Matias Vakkilainen ja hakusanamainonnan suunnittelija Eija Sormunen

Ylituomaristo kaipasi perusteellisempaa otetta tavoitemäärittelyihin ja ROI-laskelmiin

Ylituomaristo piti kilpailun tasoa shortlistakampanjoiden osalta verrattain hyvänä. Kampanjasarja oli lanseeraussarjaa tasaisempi, mutta kummassakin kärki erottui selvästi. Erityistä huomiota ylituomaristo kiinnitti joiltakin osin löysiin kohderyhmä- ja tavoitemäärittelyihin toivoen, että demografioiden sijasta enemmän painoa pantaisiin motiivi- ja arvopohjaisiin kohderyhmämäärittelyihin. Samoin monissa kohdissa olisi kaivattu perusteellisempaa tutkimuksellista otetta ja kunnon ROI-laskelmia panoksen ja tuotoksen suhteesta. Viimeksi mainittu on ylituomariston mielestä erityisen tärkeää laman aikana, sillä ”kulmahuoneissa” käytetään armotta punakynää, jos markkinointipanostuksia ei pystytä perustelemaan selkein laskelmin.

Kuvia voittajakampanjoista:

HK Via: http://www.tamaonskandaali.com/tiedotteet/via_vallankumous_kuvat.zip
VR: http://www.dynamo.fi/adprofit2008

Voittajien kampanjaselosteet ja yhteyshenkilöt:

http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/kampselostevia.html
http://www.mainostajat.fi/mliitto/sivut/kampselostevr08.html