AdProfit 2015 -kilpailuun osallistui yhteensä 31 työtä. Esituomaristojen arviointiprosessin jälkeen voitosta kilpaili yhdeksän kampanjaa kolmessa ammattilaissarjassa.

Short-lista

Vuoden paras lanseeraus
Fazer Leipomot: Puuro ei ole enää entisensä – Fazer Alku (SEK & GREY, Dagmar)
Sinebrychoff: KOFF-HIFK – 30 vuotta kimpassa (hasan & partners)
Von Elk Company: Glöet glögiskumpan lanseeraus (TBWA\Helsinki)

Vuoden paras kampanja

ABB: An elephant in a porcelain shop (Bob the Robot, MEC)
Elisa: Hintasaarnaajat (Bob the Robot, Virta Helsinki)
Metsä Wood: Metsä Wood Plan B (hasan & partners, SEK Public)
SOK/Prisma: Halpuuttaminen (Make it Simple, Carat Finland)

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

Syöpäsäätiö: Roosa nauha 2015 (dynamo&son)
Ulkoasiainministeriö: Finland Emojis (hasan communications / hasan & partners)

Kilpailutöiden esikarsinnasta ja shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa, jotka koostuivat markkinoijista, mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja medioiden edustajista. Kampanjoiden tuloksellisuus oli töiden tärkein arviointikriteeri.

Lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo: Juha Aalto, Taloustutkimus; Elina Kukkonen, Alma Media; Tommi Laiho, FOLK; Antti Leino, Zeeland Family; Lasse Mitronen, Aalto-yliopisto ja Tommi Tervanen, Kotipizza Group. Ylituomariston puheenjohtaja on Mainostajien Liiton hallituksen jäsen Veli-Pekka Ääri, SOK.

Juniorisarjassa ennätykselliset 31 osallistujaa

20–29-vuotiaille suunnittelijoille ja opiskelijoille suunnattuun juniorisarjaan tuli historialliset 31 kampanjaehdotusta. Toimeksiantajana oli Alko. Aidon briiffin tavoitteena on nostaa Alkon vastuullisuustyö uudella tavalla uudelle tasolle, lisätä tunnettuutta ja osallistaa kuluttajia.

 

AdProfit 2014 -kisaan osallistui yhteensä 27 työtä. Esituomaristojen arviointiprosessin jälkeen voitosta kilpaili yhdeksän  kampanjaa kolmessa eri ammattilaissarjassa.

Short-lista

Vuoden paras lanseeraus
Gustav Paulig: Vuoden loppuunmyydyin lanseeraus – Presidentti Special Blend 2014 (SEK & GREY, Toinen PHD)
Kokkikartano: ”Annosruokavallankumous” (Mainostoimisto FOLK, Voitto)
Nelonen Media: Loop – radiokanava sosiaalisen median sukupolvelle (358, Dagmar)

Vuoden paras kampanja
Berner: XZ 60 vuotta – markkinajohtajaksi juhlavuoden kunniaksi
(SEK & GREY, Dagmar)
Helsingin seudun liikenne: HSL – voita joukkoliikenteen pelkosi
(358, Dagmar)
Vepsäläinen: Hästens limited (hasan & partners)
Visit Finland: Finngenerator – kuinka suomalaisten väkiluku saatiin nousemaan 1,3 miljoonalla 2 kuukaudessa
(SEK & GREY, Voitto)

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja
Syöpäsäätiö: Yhdessä eteenpäin – Roosa nauha -kampanja 2014 (dynamo&son)
Tahdon2013: #METAHDOMME (Miltton)

Kolme esituomaristoa – tuloksellisuus ratkaisee

Kilpailutöiden esikarsinnasta ja shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa, jotka koostuivat markkinoijista, mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja medioiden edustajista. Kilpailun lähtökohtana on kampanjoiden tuloksellisuus, joka on töiden tärkein arviointikriteeri.

Kilpailun lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo

Kari Eilola, Bob the Robot; Pekka Kivimaa, Kuulas Research Agency; Elina Kukkonen, Kauppalehti; Lasse Mitronen, Aalto-yliopisto; Timo Ronkainen, Carat Finland ja Anna Salmi, Aurinkomatkat. Ylituomariston puheenjohtajana on Mainostajien Liiton hallituksen jäsen, toimitusjohtaja Elisa Markula, Gustav Paulig.

Juniorisarja
AdProfitin 20–29-vuotiaille suunnittelijoille ja opiskelijoille suunnattu juniorisarja lähti liikkeelle uudesta, aidosta Kansallismuseon briiffistä.  Aiheena oli ”Miten saada lisää nuoria aikuisia Kansallismuseoon?” Kilpailuun tuli 20 kampanjaehdotusta.