Aiemmat voittajat
Vuoden paras lanseeraus: Presidentti Special Blend 2014
Oy Gustav Paulig Ab
Tiimi:
Gustav Paulig: Karri Kauppila, Ulrika Kotimäki, Risto Kalsta, Matleena Turkia, Mervi Siikala, Sari Sutela, Marja Touri
SEK & GREY: Sami Kelahaara, Mikko Martikainen, Tanja Antikainen, Tanja Valo, Jari Aalto-Setälä, Jan Paasonen
Toinen PHD: Susanna Virkkula, Laura Hedman, Mikko Peltomäki
SEK Point: Maija Tiiri, Helena Piippo, Jari Kinnunen, Aslak Sarivaara, Markus Hyvärinen, Juhana Salminen
SEK Public: Jenny Paulamäki, Minna Pinola
Front Desk: Merja Metsävaara, Janne Launo, Noora Karhunen, Hanna Hälikkä
Vuoden paras kampanja: Voita joukkoliikenteen pelkosi
HSL Helsingin seudun liikenne /
Tiimi:
HSL: Mari Flink, Jarno Ekström, Kaarina Kivimäki, Sami Jokivirta, Marko Mikkonen
358: Thomas Hutton, Antti Tähtinen, Ale Lauraéus, Olli Laaksonen, Mari Romanoff, Kimmo Tupala, HP Savolainen
Dagmar: Satu Puumala, Tuija Varis, Niina Johansson, Maarit Tommola, Anna Hänninen
Tuotantoyhtiö Kuvaamo: Lauri Eriksson, Jomppe Vaarakallio
Vuoden paras kampanja: kunnimaininta: Hästens limited
Vepsäläinen
Tiimi:
Vepsäläinen: Walter Ihander, Hanna Telaranta, Helena Lundahl, Marko Ikola, Matti Jokitalo
hasan & partners: Jussi Lindholm, Mikael Nemechancky, Timo Iivari, Riku Eteläkoski, Jutta Casen, Marika Rönkkö, Minna Lairi, Johannes Neumeier, Dean Clatworthy
Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja: Roosa nauha -kampanja 2014
Syöpäsäätiö
Tiimi:
Syöpäsäätiö: Tuuli Lahti, Mari Saari, Raija Stjernvall, Anni Laurikka
dynamo & son: Olli Freese, Ilkka Kärkkäinen, Pasi Janhunen, Eeva Marttinen, Tuija Pulkkinen, Sini Gummerus, Elisa Mykkänen, Lissu Moulton
JUNIORISARJA
AdProfitin juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat Kansallismuseon briiffin pohjalta kampanjaehdotuksen ”Miten saada lisää nuoria aikuisia Kansallismuseoon?”
Juniorisarjan voittivat Jenni Luoma ja Katri Pakula. Toiseksi tulivat Miikka Vento ja Roope Sandberg, G-Works ja kolmanneksi Laura Hedman ja Hanna Kilpinen, ToinenPHD. Kunniamaininnan saivat Joel Lindgren, Mainostoimisto Vastavirta sekä Heidi Törmikoski ja Henna Perkkiö, Isobar.
VUODEN PARAS LANSEERAUS
Snellman – Kunnon lenkki
Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »
KUNNIAMAININTA
Estrella / Estrella Kickers -lanseeraus
Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »
VUODEN PARAS KAMPANJA
Helsingin seudun liikenne HSL / HSL:n matkakortti
Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »
VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA
Uusi lastensairaala tukiyhdistys 2017/Uusi lastensairaala 2017 -varainhankintakampanja
Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »
JUNIORISARJA
AdProfitin juniorisarjaan voivat osallistua 20–29-vuotiaat suunnittelijat ja opiskelijat. Tänä vuonna nuoret olivat eläkeläisten asialla teemalla ”Tervettä elämää eläkkeellä” Terveystalon kampanjabriiffin pohjalta.
1. palkinto Joel Lindgrén - Pidä elämästä kiinni
2. palkinto Vesa Markonsaari ja Lauri Pitkänen - Rippikutsu
3. palkinto Pia Grekula ja Susanna Heiskanen - Kunnon elämää
VUODEN PARAS BRIIFFAAJA
Uudella Vuoden paras briiffaaja -sarjalla haluttiin korostaa hyvän briiffin ja saumattoman markkinoinnin suunnittelun merkitystä. Vuoden paras briiffaaja tekee yhteistyötä markkinoinnin suunnittelijoiden kanssa. AdProfit-historian ensimmäisen tittelin sai markkinointijohtaja Jan Koskinen, Instru optiikka.
VUODEN PARAS LANSEERAUS
Finnkino/ Diktaattori-elokuvan lanseeraus
Kampanjan toimisto: Dagmar
Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »
VUODEN PARAS KAMPANJA
Fazer Leipomot / Oululainen – rehellistä suomalaista leipää
Kampanjan toimistot Sek & Grey ja Dagmar
Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »
VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA
A-klinikkasäätiö / Lasinen lapsuus ”Hirviöt-kampanja”
Kampanjan toimisto Havas Worldwide Helsinki
Tutustu tiimiin, tekijöihin ja kampanjakuvaukseen »
KUNNIAMAININTA
Hartwallin Happy Joe -lanseeraus
Kampanjan toimistot King, Activeark JWT ja Carat
JUNIORISARJA
Tänä vuonna uudistuneessa AdProfitissa oli ensimmäistä kertaa mukana juniorisarja, jossa 20–29-vuotiaiden suunnittelijoiden ja opiskelijoiden tehtävänä oli laatia kampanja Helsingin Sanomille. Juniorisarjan voittivat Julius Miikkulainen ja Karolus Viitala. Toiseksi sijoittuivat Saana Klemola ja Jenni Komulainen ja kolmanneksi Jussi Pekkala ja Mikko Heino. Kunniamaininnan saivat Heini Ulmanen ja Sari Suutari. Juniorisarjan tuomarointiin osallistuivat Helsingin Sanomien lisäksi edustajat Aalto-yliopistosta, mainostoimisto Kirnauskiksesta ja Mainostajien Liitosta.
VUODEN PARAS LANSEERAUS
Norwegian Air Shuttle ASA: Norwegian-lanseeraus
Tiimin kokoonpano: Norwegian; Stine Steffensen Børke, Sara Camursoy ja Anna Riihimäki. N2 Helsinki; Alex Nieminen, Reeta Hietalahti, Jarno Luotonen, Jani Tynnilä, Pauli Kervinen, Jussi Nurmio, Riku Vassinen, Brian Kaszonyi ja Sondre Ager-Wick.
VUODEN PARAS KAMPANJA
Leaf Suomi Oy: Case Bilar – anarkistisesti nollasta sataan!
Tiimin kokoonpano: Leaf Suomi; Mia Nygård, Mari Vaara, Niina Lammila ja Thomas Isaksson. Family; Pia af Hällström, Sanna Veijalainen, Sauli Hirvi, Jari Karlsson, Sirpa Tuovinen, Minna Lavinkoski, Juhana Mikkanen, Martta Kallio ja Elli Tuominen.
VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA
Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Vähemmistövaltuutetun toimisto: Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä
Tiimin kokoonpano: IOM; Lauramaria Havu, Henrik Domingo ja Suvi Äärilä, Vähemmistövaltuutetun toimisto; Venla Roth ja Maria Swanljung. Mainostoimisto King; Julius Miikkulainen, Fredrik Stürmer, Erol Tekkanat, Sami Huiko, Niko Mikkonen, Hannele Broman, Pietari Kaakkomäki ja Aino Tuomi-Nikula.
VUODEN PARAS LANSEERAUS
Snellman: Kumpi on parempi?
Tiimin kokoonpano: Snellman; toimitusjohtaja Henrik Snellman, markkinointijohtaja Peter Fagerholm, markkinointisuunnittelija Elisabeth Enström. SEK; luova johtaja Tommi Laiho, asiakkuusjohtaja Marja Vattulainen, strategiajohtaja Esa Jääskeläinen, copywriter Jani Tynnilä, AD Mikko Halonen, tuotantopäällikkö Sirpa Laaksonen, tuotanto-AD Minna Etsalo ja pakkaussuunnittelu Maija Tiiri.
VUODEN PARAS KAMPANJA
Aktia: Aktian kakkonen onkin ykkönen
Tiimin kokoonpano: Aktia; johtaja Taru Narvanmaa, markkinointipäällikkö Göran Stenberg ja projektipäällikkö Eila Rantanen. Hasan & partners; AD Mikko Petäjä, AD Henri Paltemaa, copywriter Mick Scheinin, Creative Director, copywriter Eka Ruola, graafiset suunnittelijat Jarkko Talonpoika ja Jochum von Veh, Audiovisual Designer Nikodemus Toukola, projektipäällikkö Liisa Frick ja asiakkuusjohtaja Barbara Sorsa.
VUODEN PARAS YHTEISKUNNALLINEN KAMPANJA
Suomen Syöpäyhdistys: Quitter.fi
Tiimin kokoonpano: Suomen Syöpäyhdistys: ylilääkäri Matti Rautalahti ja kehittämispäällikkö Virve Laivisto. Hasan & partners: Creative Director Eka Ruola, AD Ossi Honkanen, Copywriter Timo Iivari, graafinen suunnittelija Mikko Juhola, tuottaja Antti Zetterberg. Sulake Dynamoid: Campaign Manager Antti Laakso sekä Web Developerit Henri Kuittinen ja Hermanni Mäki.
KUNNIAMAININTA
Kotipizza: Pääministerivaalit
Tiimin kokoonpano: Kotipizza Markkinointiosuuskunta; toimitusjohtaja Timo Jalo. King; copywriter Julius Miikkulainen, planner Erol Tekkanat, copywriter Olli Hietalahti, AD Jouko Laune, projektipäällikkö Merja Hertzberg, graafinen suunnittelija ja viimeistelijä Kasimir Häiväoja, asiakkuusjohtaja Sami Huiko.
VUODEN PARAS LANSEERAUS
Snellman: Kunnon jauhelihassa lukee Snellman
Tiimin kokoonpano: Snellman; varatoimitusjohtaja Henrik Snellman, markkinointijohtaja Peter Fagerholm ja mainospäällikkö Elisabeth Enström. SEK; suunnittelujohtaja Tommi Laiho, asiakkuusjohtaja Marja Vattulainen, strategiajohtaja Esa Jääskeläinen, copywriter Jani Tynnilä, AD Mikko Halonen ja AD Tommi Kortesniemi.
VUODEN PARAS KAMPANJA
Kiinteistömaailma: Apua jahkailijoille
Tiimiin kokoonpano: Kiinteistömaailma; markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Änkilä, markkinointisuunnittelijat Ritva Summanen ja Kaisa Peltola. King; toimitusjohtaja Daniel Tuori, AD Jouko Laune, copywriter Olli Hietalahti, projektipäällikkö Riitta Aunio sekä graafiset suunnittelijat Petteri Laamo ja Kasimir Häiväoja.
Ylituomaristo halusi vielä nostaa esiin Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK ry:n rohkean, innovatiivisen ja tuloksia tuottaneen kampanjan ”Vain hullu jättää liittymättä”, jonka oli suunnitellut mainostoimisto DDB.
Voittajat 2008
VUODEN PARAS LANSEERAUS:
HK Ruokatalo Oy: Via – vallankumous valmisruokahyllyssä
Tiimin kokoonpano: HK Ruokatalo Oy; kaupallinen johtaja Antti Lauslahti, markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Hanna Kukkonen, markkinointipäällikkö Anne Puisto ja luova johtaja Jyrki Sukula. Skandaali Leo Burnett Oy: Copywriter Sari Mikkonen-Mannila, AD Henna Aapola, strategiajohtaja Marja-Liisa Pollari, asiakkuusjohtaja Saija Muona ja projektipäällikkö Taina Willför, tuotanto AD Juhana Mikkanen ja tuotanto AD Sanna Tamminen. Mediatoimisto Vizeum Oy: Asiakkuusjohtaja Heidi Björklöf, tv-suunnittelija Laura Korventausta, internet-suunnittelija Christopher Fernandez ja ulkomainonnan suunnittelija Maarika Virtanen.
VUODEN PARAS KAMPANJA:
VR Osakeyhtiö: Ympäristökampanja ”Train”
Tiimiin kokoonpano: VR; viestintäjohtaja Martti Mäkinen, henkilöliikenteen johtaja Antti Jaatinen, brand manager Inari Rummukainen, markkinointipäällikkö Pietari Kauste, markkinointiviestintäpäällikkö Kaj Nordström. Dynamo Advertising Oy: AD Jyrki Poutanen, copywriterit Timo Silvennoinen ja Vesa Kujala, projektijohtaja Sanna Forsström-Hack, planner Dan Rönnqvist, tuotantosuunnittelijat Eila Turunen ja Jaana Roos sekä tuotanto-AD Arja Kvist. Mediatoimisto Carat Finland Oy: Account Manager Hanna Karhuvaara ja Broadcast Planner Tuuli Jokinen
YLITUOMARISTON KUNNIAMAININTA:
Kirkon Ulkomaanapu: Toisenlainen lahja – Miten vuohesta tehtiin suomalaisten hittilahja
Tiimin kokoonpano: Kirkon ulkomaanapu;. varainhankinnan päällikkö Riikka Karppinen ja varainhankinnan koordinaattori Piia Huurtola. Family Inc: suunnittelujohtaja Päivi Topinoja-Aranko, copywriter Katja Änkilä, AD Jyri Konttinen, graafiset suunnittelijat Mervi Turpeinen ja Lauri Ahonen, projektipäällikkö Tuija Airaksinen sekä strateginen suunnittelija Kirsi Saloranta. Mediatoimisto Dagmar Oy: Strateginen suunnittelija Roope Ruotsalainen, suunnittelujohtaja Matias Vakkilainen ja hakusanamainonnan suunnittelija Eija Sormunen