Vuoden paras lanseeraus

Fazer Leipomot: Fazer Sirkkaleipä

Sirkkaleipä, Fazer
Fazer Leipomot voitti kolmatta kertaa peräkkäin AdProfit-lanseerussarjan.

Ylituomaristo: Monella tasolla onnistunut lanseerauskampanja. Iso yritys osoitti pystyvänsä toimimaan nopeasti ja ketterästi ja reagoimaan ajankohtaiseen keskusteluun.  Fazer on pyrkinyt systemaattisesti nostamaan leivän arvostusta ja luomaan innovatiivista brändimielikuvaa myös kansainvälisellä tasolla. Hyvä saavutus ja pitkäjänteistä työtä.

Toteuttajina olivat SEK ja Dagmar.

Fazer Leipomot: Heidi Alha, Nina Axelsson, Iisa Brofeldt, Markus Hellström, Taina Lampela-Helin, Samuli Malmi, Leena Majamäki, Maria Malinen, Inari Marttinen, Annika Paakkinen, Noora Pöyhönen, Juhani Sibakov

SEK: Eivor Biese, Aleksi Erma, Peter Hortling, Ritva Isteri, Jari Kinnunen, Reija Lång, Mikko Martikainen, Essi Orama, Jan Paasonen, Tanja Valo, Niina Yli-Karjala

Dagmar: Elina Fronzek

Vuoden paras kampanja

Altia Koskenkorva – Vodka from a village

Altia, Vodka from village

Ylituomaristo: Vanhalla brändillä on aina haasteita uudistua. Taustalla ja vahvuutena Koskenkorvalla on aito tarina, jonka tunteeseen ja voimaan tässä on luotettu. Paukut on pantu sen varaan. Tavoitteet ja mittarit ovat kunnossa, ja myynti on kehittynyt hyvin. Pienillä panostuksilla on saatu yllättävänkin paljon aikaan.

Toteuttajana oli Bob the Robot.
Altia: Kirsi Puntila, Suvi Reinikkala, Noora Salmelainen

Bob the Robot: Kari Eilola, Lasse Kangasmaa, Nina Miettinen, Sakari Nordman, Maija Silamo, Aino Soukko, Toni Tiusanen, Karolus Viitala

Bob the Pictures: Jaakko Itäaho, Julius Greis, Olli Korpiala, Ilkka Mukkala, Mika Orasmaa, Johanna Valasti

Vuoden paras kampanja / kunniamaininta

Finavia/Helsinki Airport #LIFEINHEL

Life in Hel

Ylituomaristo: Rohkea idea ja huikea toteutus, mutta ei ennennäkemätön. Uutta oli ennen kaikkea se, että toteuttajana oli lentokenttä, joka pyrki näin parantamaan Suomi-mielikuvaa. Ylituomaristo kiitteli hienoa oivallusta, nopeaa reagointia ja rohkeaa toteutusta. Kampanjan mittarit olivat kuitenkin pääosin mediamittareita, eivät liiketoimintamittareita, joten kampanjan vaikutusta liiketoimintaan on vaikea arvioida.

Toteuttajina olivat TBWA\Helsinki ja Dagmar.

Finavia/Helsinki Airport: Olli Lehtonen, Katja Siberg, Anna Tuomi

TBWA\Helsinki: Simone Bocedi, Maria Dunaeva, Virpi Grönlund, Antti Halme, Mikko Kylämä, Nana Paija, Henri Paltemaa, Mikko Pietilä, Mika Sylvin, Eemeli Tani, Henrietta Tastula, Annika Wiksten, Matti Virtanen

Dagmar:  Miia Elonen, Riikka Hallenberg, Lauri Permanto, Joe Woods

Vuoden paras yhteiskunnallinen kampanja

Plan International Finland / 7 miljoonaa lapsiäitiä vuosittain

Plan 12v, äitiysvaatteet

Ylituomaristo: Huikean hieno idea ja toteutus! Erittäin yllättävä näkökulma aiheeseen. Tavoitteena oli, että 12-vuotiaille ei tarvitsisi myydä yhtään äitiysvaatetta. Kuva kertoo vahvasti ja oivaltavasti, mistä on kyse. Rohkea ja ajatuksia herättävä kampanja nostaa aina esiin myös soraääniä. Asiat on tehty aidosti ja tunteita herättävästi, ja tulokset ovat loistavia. Pitkäaikaisten lahjoittajien määrää kasvatettiin 40 prosentilla, ja kampanja laajeni myös ulkomaille.

Toteuttajana oli hasan & partners ja Dagmar.

Plan International Finland: Eva Anttila, Kalle Heino, Kirsi Mettälä

hasan & partners: Pia Fri, Niklas Harju, Riikka Koskinen, Minna Lairi, Saara Lehtonen, Joel Lindgren, Anu Niemonen, Bruno Leo Ribeiro, Eka Ruola, Kirsi Saloranta, Marc Stevenson, Tobias Wacker

Dagmar: Veera Jokinen

Juniorisarja

AdProfitin Juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat kampanjaehdotuksen Valion briiffin pohjalta: Miten tehdä täysin tuntemattomasta Valio-brändistä haluttu Espanjan markkinalla?

Adprofit Juniori, 1. palkinto

1. Palkinto:  Venla Anttila, Turun ammattikorkeakoulu ja Tommi Selander, ID BBN.

Juniori, 2. palkinto

2. Palkinto Eetu Myllyveräjä ja Emilia Raatikainen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Juniori, 3. palkinto

3. Palkinto Oona Luostarinen ja Iina Sarkama, Orange Advertising.

Kunniamaininta

Kunniamaininta: Wilma Isokääntä ja Pauliina Tienpää, Turun ammattikorkeakoulu

Kunniamaininta: Melissa Kuitunen ja Julia Mäntymäki, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: