Helsingin seudun liikenne HSL / HSL:n matkakortti

HSL:n matkakortti -kampanjan toteuttivat 358, Into-Digital ja Kuvaamo.

Tiimi:

  • HSL: Mari Flink, Jarno Ekström, Kaarina Kivimäki
  • 358: Ale Lauraéus, Axa Fahler, Harri-Pekka Savolainen, Mark Nurmi, Olli Laaksonen, Minna Kaitala, Kimmo Tupala, Mari Romanoff
  • Into-Digital: Antti Jokinen, Teemu Eskola, Eero Aalto
  • Kuvaamo: Lauri Eriksson, Christian Jakowleff, Jomppe Vaarakallio
  • Dagmar: Satu Puumala, Maarit Tommola, Niina Johansson, Outi Kostet, Anna Hänninen
  • Sanoma News: Heidi Isohanni, Merja Järvi

Kampanjakuvaus 

Kevätloma autoilusta houkutteli yli 33 000 autoilijaa joukkoliikenteen pariin
ja tuotti lähes 1,5 miljoonaa euroa.

Miten saada HSL:lle perinteisesti hankala kohderyhmä, autoilijat, kokeilemaan joukkoliikennettä?

Päätimme kysyä heiltä itseltään. Haastatteluista selvisi kaksi asiaa, joista vain toinen oli uutinen: että autoilijat ovat varsin mukavuudenhaluisia ja että julkisen liikenteen ylistämisen sijaan olisikin syytä tehdä päinvastoin: paneutua autoilun kipukohtiin.

Päätimme siis tarjota auton omistajien arjen ärsytyksiin – lumen luomisesta pysäköintipaikan etsimiseen – yksinkertaista helpotusta: kevätlomaa autoilusta.

Kampanja näkyi ja kuului printissä, verkossa, radiossa, ulkomainoksissa ja suorapostituksissa. Tarjoukseen tarttuminen tehtiin helpoksi laiskimmallekin: matkakortin sai maksutta, kahden viikon kausi oli valmiiksi ladattu ja tilaukset toimitettiin kotiovelle.

Kortteja tilattiin yhteensä yli 33 000, mikä ylitti tavoitteet moninkertaisesti. Mutta mikä tärkeintä, heti kampanjaa seuranneiden kolmen kuukauden aikana uudet matkakortin omistajat ostivat lipputuotteita lähes 500 000 euron arvosta.
Koko vuoden aikana kampanjan tuoma lisämyynti nousi jo 1,5 miljoonan euron pintaan.

Onnistuimme siis paitsi vakuuttamaan kokeilijat, myös kasvattamaan merkittävästi HSL:n keräämiä lipputuloja. Se puolestaan näkyy pidemmän päälle entistä parempina palveluina kaikille joukkoliikenteen käyttäjille – ja auttaa houkuttelemaan jälleen uusia kokeilijoita.

 

 

 

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: