Lasinen lapsuus “Hirviöt” -kampanja

A-Klinikkasäätiön kampanjan mainostoimistona oli Havas Worldwide Helsinki.
Tiimin kokoonpano: A-Klinikkasäätiö; projektikoordinaattori Janne Takala ja projektipäällikkö Minna Ilva.
Havas; Creative Director  Marko Vuorensola ja copywriter Annu Terho. Muut suunnitteluun vaikuttaneet tekijät: Paul Earl, Nina Myllyharju, Muusa Salminen ja Timo Sundvik.
Kampanjan tuotantoyhtiönä oli Sauna@Grilli films.

Viime vuosien uutisointi ja etenkin viime syksy on herättänyt paljon kysymyksiä lasten turvallisuudesta Suomessa. Tutkimuksen mukaan joka neljäs suomalaisista on kokenut vanhempiensa käyttäneen liikaa päihteitä ja jopa kolmannes pienten lasten isistä on alkoholin riskikäyttäjiä. Vanhempien päihteidenkäytöstä johtuvat lasten huostaanotot ovat tilastojen mukaan yleistyneet.

Surulliset esimerkit muistuttavat lasten kokemusten kuuntelemisen tärkeydestä. Yksi yleisimmistä traagisten tapausten sekä huostaanottojen syistä on yhä vanhempien alkoholi- ja muut päihdeongelmat.

A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus toiminta edustaa lapsen näkökulmaa. Hirviöt kampanjalla halusimme pysäyttää, herätellä ja osallistaa vanhempia. Myös niitä joilla ei ole ongelmaa tai jotka eivät koe alkoholia ongelmana omassa perheessään. Tavoitteena oli huolehtia, että suomalaiset vanhemmat ottaisivat lapsen näkökulman huomioon aina käyttäessään alkoholia lasten läsnäollessa. Lisäksi kampanjalla haluttiin aktivoida vanhemmat, yhteiskunnan vaikuttajia sekä mediaa jakamaan omia näkemyksiään järkevästä lasten seurassa tapahtuvasta alkoholin käytöstä.

Isona tavoitteena toimenpiteillämme on vaikuttaa yhteiskunnan tapakulttuurin muutokseen tuomalla näitä vaikeita ja vaiettujakin aiheita julkiseen puhetilaan ja muokata sitä oireilun sijaan kehittävään ja ongelmia ratkaisevaan suuntaan.

Yhteiskunnallisen kampanjan konkreettiset tulokset ovat nähtävissä tulevina vuosina muuttuneina asenteina, jotka periytyvät sukupolvelta toiselle, vähentyneinä syrjäytymistapauksina ja julkisen puhetilan muutoksena ongelmia ratkovaan suuntaan.

Hyvät ideat kumpuavat insightista joka on totta, nyt saimme kiinni universaalista totuudesta. Filmin Youtube versiota on katsottu jokaisesta maapallon noin 200:sta valtiosta ja avainmediat kaikilla mantereilla ovat tehneet aiheesta juttuja (mm. CNN, Huffington Post, CBS, NBC, RTL, MSN, Fokus, RPP, Der Spiegel, BBC, LA Times, Gawker, Fast Company, Euronews)

Onnistuimme luomaan ennennäkemättömän kansainvälisen ilmiön Suomesta käsin. Viral Video Chartin mukaan kampanja oli globaalisti vuoden 2012 kymmenen puhutuimman ja jaetuimman aiheen joukossa poliittisessa ja yhteiskunnallisessa kategoriassa!

Suomessa aihe nostettiin esiin kaikissa valtakunnan päämedioissa ja Lasisen lapsuuden edustajat pääsivät kertomaan lapsen näkökulmasta useisiin valtakunnallisiin ja kansainvälisiin medioihin, lisäksi Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö lähti kampanjan suojelijaksi.

Filmi valittiin esitettäväksi Ylellä viikon ajaksi yhteiskunnalliseen kampanjapaikkaan ja viimeisimpänä Monsters -filmi valittiin esitettäväksi päivittäin neljän kuukauden ajaksi maailmanlaajuiselle Euronews-uutiskanavalle.

Marketing Finland logo

Yhteistyössä:

Sulje