Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta palkitseva AdProfit-kilpailu käynnistyi

AdProfit on kampanjoiden tuloksellisuutta mittaava mainosalan kilpailu. Kilpailun tehtävänä on tukea tavoitteellista markkinointiviestintää. Kymmenessä vuodessa AdProfitista on kasvanut niin mainostajien kuin mainos- ja mediatoimistojen arvostama kilpailu. Jaossa on kaksi ykkössijaa: Vuoden paras kampanja sekä Vuoden paras lanseeraus. Ammatillisen arvostuksen lisäksi AdProfitin voitto tuo merkittävän rahallisen korvauksen. Voittajatiimit palkitaan kummassakin sarjassa 16.800 euron rahapalkinnolla. Se on suurimpia summia, mitä Pohjoismaisissa mainoskilpailuissa on jaossa. Lisäksi jaetaan 2000 euron erikoispalkinto innovatiivisesta mediaratkaisusta.

Kilpailutöiden palautus lokakuun alkuun mennessä

AdProfit-kilpailuun voivat kampanjoillaan osallistua mainostajat ja/tai mainostoimistot yhteistyössä mainostajan kanssa. AdProfit-kilpailussa on vain kaksi samanarvoista sarjaa: Vuoden paras kampanja -sarjassa kilpailevat markkinoilla jo olevat tuotteet, palvelut, merkit ja yritykset. Vuoden paras lanseeraus -sarjaan osallistuvat uutuustuotteet, -palvelut, -merkit ja uudet yritykset. Tämän vuoden kilpailuun voivat osallistua 15.7.2007–15.7.2008 toteutetut työt. Kilpailutyöt on jätettävä 1.10. mennessä.

Kolmivaiheinen valintaprosessi

Kilpailutöiden alkukarsinnan tekevät esituomaristot, joissa on edustettuna mainostajia, mainonnan suunnittelijoita, mediasuunnittelijoita sekä tutkimuksen, opetuksen että median edustajia. TNS Gallup tutkii shortlistalle päässeet kilpailutyöt – kolmesta viiteen kampanjaa kummastakin sarjasta – kohderyhmää mahdollisimman hyvin vastaavalla otoksella. Voittajat valitsee alan monipuolista asiantuntemusta edustava ylituomaristo, jonka puheenjohtajana toimivat vuorovuosina AdProfit-kilpailun järjestäjien edustajat. Puheenjohtaja on tänä vuonna kauppaneuvos Taisto Riski, Kaleva Kustannus Oy. Ylituomariston jäsenet ovat markkinointijohtaja Minna Pajala, TeliaSonera Finland Oyj, toimitusjohtaja Jyri Seppä, Vizeum Finland, dosentti Terhi-Anna Wilska, Turun kauppakorkeakoulu, toimitusjohtaja Pia Siukosaari, Grey Direct & Digital, tutkimussuunnittelujohtaja Sylva Vahtera, Kuulas Millward Brown ja ilmoitusmyyntijohtaja Minna Virtanen, Bonnier Publications Oy. Tulokset julkistetaan tammikuussa 2009.

Järjestäjinä markkinointiviestintäalan keskeiset liitot

AdProfit-kilpailun järjestävät yhteistyössä Aikakauslehtien Liitto, IAB Finland, Mainostajien Liitto, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL, Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliitto, Sanomalehtien Liitto, Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto, Suomen Radioiden Liitto ja Suomen Televisioiden Liitto.

Viime vuoden voittajat olivat HK Potku ja Kokoomus

AdProfit 2007 -kilpailun uutuustuotesarjan voitti HK Potku “Sopivasti tulinen pikaruoka” ja markkinoilla jo olevien tuotteiden sarjan Kokoomuksen eduskuntavaalikampanja 2007. Vuoden 2006 ja 2007 voittajat ja shortlistalle päässeet on esitelty AdProfit-kirjassa, joka ilmestyi keväällä 2008.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto, p. (09) 6860 8417, 040 508 0607, Koulutuspäällikkö Anneli Seitsonen-Ceder, Mainostajien Liitto, p. (09) 6860 8415, 040 535 3949,

Marketing Finland logo

Yhteistyössä:

Sulje