Norwegian-lanseeraus

Norwegianin lanseerauksen alkaessa lentomarkkinat olivat uudelle tulokkaalle vähintäänkin haastavat: Finnairilla oli ylivoimainen tunnettuus ja preferenssi (yli 90%). Suomalaiset myös käyttivät lentokonetta matkustusvälineenä huomattavasti muita pohjoismaita vähemmän. Lisäksi niin sanottuja halpalentoyhtiöitä oli Suomessa käynyt lukuisia, mutta mennyt myös: joten suomalaisten epäluottamus halpalentoyhtiöiden toimintaa kohtaan oli suuri.

Puhutteleva mainonta perustuu oivalluksesta johdettuun konseptiin ja sen kiteytykseen. Oivalsimme, että meille suomalaisille on tärkeää saada kuulla, mitä muut meistä ajattelevat. Pidämme norjalaisia veljeskansana – meillä on paljon yhteistä.

Veljeskansoja erotti oikeastaan vain yksi asia: lentolippujen hinnat. Laitoimmekin siis norjalaisen (=Norwegian), kertomaan miten paljon yhteistä ja hyvää meillä onkaan. Suomalaisten ja norjalaisten samankaltaisuuksilla perusteltiin kepeään tyyliin sitä, miksi norjalainen haluaa tarjota suomalaisille halpoja matkoja. Olihan vain luonnollista haluta ystäväkansalle hyvää.

Kampanjan kiteytykseksi valittiin lause: “Vihdoin myös suomalaiset saavat lentää halvalla.”

Lanseerauksen tavoitteena oli saada Norwegianille vuoden 2011 loppuun mennessä 10 % markkinaosuus, joka on matkustajamäärällä mitattuna 1 myyty lippu per minuutti. Joka päivä, ympäri vuorokauden. Kampanjan tuloksena Norwegian myi Suomessa vuoden 2011 toisella kvartaalilla yli 500.000 lentoa. Asetettu “minuuttimyyntitavoite” saavutettiin puoli vuotta etuajassa.

Norwegianin lanseerauksessa huikean myynnillisen onnistumisen lisäksi erityisesti merkillepantavaa oli se, että Norwegian pystyi paitsi voittamaan nopeasti itselleen markkinaosuutta, myös nopeasti lisäämään lentämisen kokonaismarkkinaa Suomessa. Voisi sanoa, että Norwegian teki Suomen lentomatkailussa niin sanotusti ikeat. Lentoliikenne vilkastui Suomessa vuoden 2011 toisella kvartaalilla 10% verrattuna ensimmäiseen ja verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kvartaaliin.

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: