Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä

Vuoden 2011 EU:n ihmiskaupan vastaisena päivänä Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM ja Vähemmistövaltuutetun toimisto halusivat saada viranomaiset, median ja suuren yleisön näkemään Suomessa tapahtuva ihmiskauppa.

Kampanjaa lähdettiin suunnittelemaan yhden printtisivun mediatilalla. Miten saada suomalaiset näkemään ongelma, jota he eivät halunneet nähdä? Tarvittiin pientä huijausta. Suomessa tapahtuva ihmiskauppa puettiin työpaikkailmoitusten muotoon ja niin syntyi kampanja Työ, jota kukaan ei haluaisi tehdä. Todellisten oikeustapausten pohjalta tehdyt ilmoitukset aikaansaivat kohua ja jopa työhakemuksia, lähinnä huonosti kieltä osaavilta.

Lopulta kampanja poiki runsaasti lisää mainostilaa ja nosti hetkeksi ihmiskaupan mediahuomion keskiöön. Lisäksi kampanja antoi vauhtia ihmiskaupan vastaiseen työhön Suomessa. On huomionarvoista, että kampanjan jälkeisenä kuukautena poliisi nelinkertaisti ihmiskauppatutkintansa, ja lisäksi sisäministeriö valmistelee parhaillaan uutta ihmiskauppalainsäädäntöä.

Kampanja on todennäköisesti ensimmäinen tuloksellisuudestaan palkittu markkinointikampanja, jonka tavoitteena on ollut vähentää kauppaa.

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: