VR: Ympäristökampanja “Train”

  • Post author:
  • Post category:Kampanja

VR:n ympäristökampanjan tavoitteena oli muistuttaa junan ympäristöystävällisyydestä ja VR:n ympäristölupauksista ilman henkseleiden paukuttelua tai sortumatta ns. viherpesuun – ja tehdä se yhtä laadukkaasti kuin suuret kansainväliset öljy-, auto-, energia- ja lentoyhtiöt, jotka myös markkinoivat itseään ympäristöargumentein.

Samalla kampanjan tuli todistaa, että VR suhtautuu ympäristöasioihin vakavasti olematta kuitenkaan vakava. Ja vaikka päätavoite ei ollutkaan junamatkojen määrän kasvu, kampanjan toivottiin tukevan myös yhtiön varsin korkealle viritettyjä kasvutavoitteita.

VR:n kampanja onnistui kaikessa tässä hyödyntämällä tuttuja Kivimiehiä uudella, poikkeavalla tavalla. Kampanjan runkona ollut TV-filmi oli jopa Kivimies-asteikolla poikkeuksellisen pidetty ja sai kansainvälistä huomiota. Myös sen sanoma meni läpi: yli 90 % kantansa ilmoittaneista suomalaisista pitää VR:ää vertailuryhmänsä ympäristöystävällisimpänä joukkoliikenneyrityksenä ja 41 % junan käyttäjiksi siirtyneistä ilmoittaa valintaperusteekseen ympäristöystävällisyyden.

Lisäksi kampanjan aikana VR:n lipunmyynti kurotti kohti uusia ennätyksiä. Lipunmyynnin kasvu kampanjakuukautena maaliskuussa oli 12,9 % eli 2,16 miljoonaa euroa. Näin kampanjan voidaan sanoa maksaneen itsensä jo yhden viikon aikana tapahtuneella lipunmyynnin kasvulla. Kaiken kaikkiaan VR jatkaa menestyksekästä markkinointiaan suhteellisen pienellä panostuksilla, sillä yhtiö on Suomessa hädin tuskin sadan suurimman mainostajan joukossa.

Kampanja osoittaa johdonmukaisen markkinoinnin voiman: vahvalle perustalle on hyvä rakentaa. Samalla se todistaa, että vastoin ennakkoluuloja markkinoinnissa kivikin voi olla varsin taipuisa materiaali.

Lisätietoja:
Brand Manager Inari Rummukainen, VR, p. 0307 20401, 040 8620401
Asiakkuusjohtaja Olli Freese, Dynamo p. 0207 681 835, 050 339 5450

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: