Voittajat 2019
Food Folk Suomi Oy/ McDonald's: Niille, jotka eivät syö mäkkärissä
Tuomaristo: Kampanjassa olivat sekä oivallus että tulokulma erinomaiset ja selkeästi erottuvat.
Edelleen on melko harvinaista, että kampanjassa on osuva ja selkeä luova insight, joka on myös osattu toteuttaa hyvin ja johdonmukaisesti. Siltäkin osin tässä on tehty poikkeuksellisen hyvää työtä.
Mediavalinnoissa on ollut rohkeutta tehdä muutakin, kuin ottaa aina sama tuttu paketti.
Kolmikannan roolitus ja toimiva yhteistyö näkyvät lopputuloksessa.
Kampanjan toteutti Nord DDB Helsinki Oy ja OMD Finland Oy.
SOK: Prisma: Suomu nousuun - kuinka kalavallankumous ui suomalaisten ostoskoreihin
Tuomaristo: Kisa oli todella tiukka ja päätös ei ollut helppo, joten tuomaristo halusi antaa kunniamaininnan yhdelle kilpailutyölle Vuoden paras kampanja -sarjassa. Työn lähtötilanne ja tavoitteet oli kirkkaasti määritelty. Strategia on oivaltava ja hienoudessaan erittäin kokonaisvaltainen huomioiden kaikki sidosryhmät. Kuluttajaymmärrys on myöskin huomioitu loistavalla tavalla. Toteutus on hyvä ja tulokset, kuten AdProfit -kisaan kuuluu, huippuluokkaa. Tehdyllä kampanjalla on myös pitkällä jänteellä merkittävä vaikutus yhtiön liiketoimintaan, joka on hieno saavutus.
SOK:n kampanjan toteuttivat TBWA\Helsinki ja Carat.Toteuttajina olivat SOK Media ja Carat Finland.
Suomen Mielenterveysseura: #mitäkuuluu
Tuomaristo: Kampanjassa on yksinkertainen, mutta vahva luova idea, joka kantaa pitkälle ja on toteutettu kaikin puolin hienosti ottaen huomioon, että maksettua mediaa ei ollut käytössä.
Tässä on myös potentiaalia jatkaa, kehittää ja laajentaa konseptia edelleen. Merkittävää on se, että hyväntekeväisyyshankkeessa on ollut selkeä ja konkreettinen mittari: soittojen määrä, joka osoitti kampanjan toimivuuden kiistatta.
Suomen Mielenterveysseuran kampanjan toteuttivat Bob the Robot ja Bob the Robot Engage.
Mantsinen & Neste: Zero Exclusion
Tuomaristo: Kokonaisuus ja idea ovat toimialalla selvästi erottuvia, sekä toteutus on rohkea.
Tässä on myös perinteisessä B2B-markkinassa tehty poikkeuksellisen innovatiivinen ja ainutlaatuinen luova ratkaisu materiaalinkäsittelykoneiden tunnettuuden rakentamiseen. Tämä on hieno esimerkki hyvästä kokonaisuudesta ja yhteistyöstä, jolla on saatu aikaan vaikuttavat tulokset.
Mantsinen & Nesteen kampanjan toteuttivat Kurio ja MKTG.
AdProfitin Juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat Lindström Oy:n briefin pohjalta kampanjan, jonka tehtävä oli tietoisuuden lisääminen Lindströmistä työnantajana ja työnantajakuvan kirkastaminen.
Juniorisarjan voitti Jesse Lindsberg, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta. Toisen sijan saavuttivat Reetta Järvelin & Henna Saarela, OIKIO Digital Performance Agency & Quru ja kolmannen sijan Oona Kansi & Sara Kannasvuo, Vapa.
Voittajat 2018
Tokmanni: BRÜCKE - työkalubrändi
Ylituomaristo: Syvään ymmärrykseen ja käsitykseen pohjautuva systemaattinen tapa toimia sai tuomaristolta paljon kiitosta. Lisäksi tässä kampanjassa tavoitteet ja toteutus olivat hyvin selkeät. Kampanjan taustalla oli erittäin hyvä idea ja tulokset todistivat syvän markkinointiymmärryksen. Tämä oli aito 360-työ, jossa myös arvioitiin itse tuotetta. Kampanjasta kävi ilmi johdonmukaisesti rakennettu brändi ja markkinointi.
Kampanjan toteutti Bob the Robot.
Tokmanni: Tomi Hakanpää, Johanna Martikainen ja Minna Varsta.
Bob the Robot: Karolus Viitala, Kaija Rossi, Maija Silamo, Toni Tiusanen, Anu Igoni, Kuisma Väänänen, Lasse Kangasmaa, Elisa Konttinen, Paul Merisalu, Helmi Korpinen, Mikko Roininen, Sakari Nordman, Tuomas Lahtinen, Emma Eskola ja Marko Juuti
Bob the Robot Pictures: Piitu Mithiku, Niklas Nordling, Lauri Tarkka, Anton Paananen, Julius Greis, Okko Käyhkö ja Juho Konstig
Bob the Robot Engage: Michael Ovitz, Vivian Nieminen, Mikko Kalso ja Petri Santala
Elokuvaosakeyhtiö Suomi: Uusi Tuntematon
Kunniamaininta annettiin lanseerauksesta yhteistyön taidon suunnannäyttäjänä.
Toteuttajina olivat Hasan & Partners.
Elokuvaosakeyhtiö Suomi: Aku Louhimies, Miia Haavisto, Mikko Tenhunen, Mika Orasmaa ja Benjamin Mercer.
Hasan & Partners: Eka Ruola, Jarkko Talonpoika, Anu Niemonen, Jutta Casén, Juha-Pekka Kontulahti, Marika Rönkkö, Turo van Liere, Vivian Nieminen ja Noora Kirjavainen.
SF Studios: Jutta Hopp
Arilyn: Otso Kähönen, Mats Havia, Eeva Jäntti ja Toni Marttila.
Voitto: Maija Sarpakunnas, Pirhonen Piipa, Outi Karppanen ja Jenna Niskanen.
Hartwall: Vuoden harmain päivä
Ylituomaristo: Hartwallin kampanja oli hieno kokonaisuus ja esimerkki siitä millainen kampanja voi olla, kun lähdetään innovatiivisesti miettimään markkinointia – Lonkeron juojista tehtiin heimo. Vuoden harmain päivä sai myös kansainvälistä huomiota ja tuki Suomi-brändin viemistä maailmalle. Irlantilaiset pukeutuvat vihreään, suomalaiset harmaaseen oli loistava oivallus. Kampanjan tekijöillä oli sormi kansan pulssilla – kampanja herätti tunteita ja yhdisti Suomen kansaa. Pisteitä kampanja sai selvistä mittareista, toistettavuudesta sekä kansainvälisestä menestyksestä.
Kampanjan toteutti Bob the Robot.
Hartwall: Eeva Ignatius, Matti Ristola, Petra Tuulos, Lotta Qvick, Elina Jollman, Suvi Kivi, Patrick Grotell, Pauliina Rajamäki, Hanna Ruuhonen ja Juha Korvola
Bob the Robot / Miltton: Jan Sederlöf, Hermanni Kanerva, Toni Tiusanen, Karolus Viitala, Maija Silamo, Laura Lähdesmäki, Elina Frèden, Janika Lähdes, Antti Lehtinen, Inker-Maaria Ketonen, Karoliina Masalin, Lauramaria Havu, Elina Lehmusto, Hanna Kinnunen, Ona Aula, Soila Lehkonen, Artturi Mikola, Liisa Myllymäki ja Heidi Azinur
Bob the Robot Engage: Mikko Kalso ja Petri Santala
Cocoa / Bob the Robot Pictures: Juho Konstig, Seppo Kerkelä, Tuukka Kovasiipi, Anita Hyppönen, Sonja Ahlfors, Milla Muurimäki, Markus Packalen, Heli Suono, Aki Karppinen, Timo Haapasaari, Olli-Pekka Pesonen, Johanna Holvikallio, Pepe Uimonen, Tuukka Helminen ja Niko Kuurne
Cocoa Studio: Jukka Honkanen, Markku Mäkelä, Julius Greis ja Johanna Valasti
Veikko Kähkönen Photography: Veikko Kähkönen, Anna Siltanen, Emma Eskola, Severi Uusitalo ja Otto Virtanen
Lataamo Group: Lauri Hanni, Heta Holopainen, Tuulia Sotamaa ja Jukka Kalliomäki
Dagmar: Mika Lehtoranta, Ada Ihatsu, Päivi Leppänen, Paula Malme ja Sari Oras
HOK-Elanto: Alepa Korttelitoive
Kunniamaininta annettiin uudesta luovasta ideasta osallistuttaa asiakasta.
Toteuttajina olivat SOK Media ja Carat Finland.
SOK Media, HOK-Elanto: Janne Lehtinen, Teemu Äijälä, Krista Pihjerta, Tuomas Ahola, Merja Mustonen, Annikki Rosander, Antti Rantalahti, Lauri Toivonen ja Markus Sillanpää
Accenture: Jussi Lehtiniemi, Pinja Kuosmanen, Tomas Linberg, Arttu Laaksonen ja Samu Teittinen
Carat: Juha Halmesvaara, Kaisa Rissanen ja Kirsi Riipinen
Wörks: Jaakko Veijola, Minna Kommeri, Paul Nyman, Tuukka Sinisalo
TBWA: Erno Reinikainen, Jyrki Poutiainen, Joni Furstenborg ja Tuomas Perälä
Boutique: Misha Lagerstedt
Netprofile: Sallamari Muhonen ja Juha Frey
Suomen Mielenterveysseura: #mitäkuuluu
Ylituomaristo: Hieno ja helposti lähestyttävä kampanja, jossa vaikuttajat tekivät hyvää. Kampanja käsitteli vaikeaa aihetta ja sai ihmiset aidosti mukaan jakamaan omia kokemuksiaan. Kampanja oli oivaltava pitkäjänteinen kampanja, joka nousi puheenaiheeksi. Erityisen vaikuttavaa oli nollabudjetilla saavutetut tulokset. Suomen Mielenterveysseuran kampanja todisti, että markkinoinnilla pystyy hyvällä strategialla taistelemaan yhteiskunnallisia haasteita vastaan ja tekemään hyvää.
Toteuttajina Bob the Robot.
Suomen Mielenterveysseura: Marena Kukkonen ja Samuel Salovuori
Bob the Robot: Marko Juuti, Helmi Korpinen ja Kaija Rossi
Bob the Robot Engage: Aino Soukko, Kirsi Pyrhönen, Antti Korhonen, Michael Ovitz, Antti Korhonen, Petri Santala, Ilkka Uotila ja Karolus Viitala
Suomen Syöpäsäätiö: meissä on voimaa
Kunniamaininta annettiin jatkuvuudesta ja kyvystä uusiutua joka vuosi.
Toteuttajana oli dynamo & son
Syöpäsäätiö: Helena Hulkko, Tuuli Lahti, Kaija Laitinen, Sara Salo, Mari Vuoti ja Anu Koikkalainen
dynamo & son: Ilkka Kärkkäinen, Jarkko Kutilainen, Jenni Kanerva, Terri Vahtera, Leena Hartikainen, Janne Timonen, Rasmus Villen ja Aleksi Jokela
AdProfitin Juniorisarjaan osallistuneet nuoret suunnittelijat ja opiskelijat laativat rekrytointikampanjan nuorille Kotipizza Groupin briefin pohjalta.
1. Palkinto: Ilona Aaltonen ja Oliver Järvinen, Turun Ammattikorkeakoulusta.
2. Palkinto Elina Mäentaka ja Anniina Palminen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
3. Palkinto Hanna Alakantola & Aino Hukari, Turun Ammattikorkeakoulu.
Kunniamaininta: Alex Hartikainen & Mete Tikka, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Kunniamaininta: Idaliina Karppanen, Julia Suvisalmi & Lotta Rantasalo, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk.