AdProfit 2009 -kilpailun voittajat ovat Snellman ja Kiinteistömaailma

  • Post author:
  • Post category:Uutiset

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit 2009 -kilpailun voittajat palkittiin 24. maaliskuuta. Vuoden parhaaksi lanseeraukseksi valittiin Snellmanin ”Kunnon jauhelihassa lukee Snellman”. Vuoden paras kampanja -sarjassa voiton vei Kiinteistömaailman ”Apua jahkailijoille”. Molemmat voittajat saivat 10 000 euron suuruiset palkinnot. Kilpailuun osallistui yhteensä 29 työtä, joista paras lanseeraus -sarjaan 13 ja paras kampanja -sarjaan 16.

Vuoden paras lanseeraus

Snellman: Kunnon jauhelihassa lukee Snellman

Snellman on brändännyt jauhelihan – oivallus joka yksinkertaisuudessaan on vailla vertaa. Kampanjasta paistaa kaikessa läpi aitous. Se on uskottava. Toteutus on sympaattinen ja ajattelu taustalla syvällistä. Kokonaisuus istuu yrityksen strategiaan, sen peruskallioon, jota on vaikea vavisuttaa. Panos–tuotossuhde on loistava. Ylituomaristo oli voittajasta yksimielinen.

Snellmanin kampanjan suunnitteli mainostoimisto SEK. Tiimin kokoonpano: Snellman; varatoimitusjohtaja Henrik Snellman, markkinointijohtaja Peter Fagerholm ja mainospäällikkö Elisabeth Enström. SEK; suunnittelujohtaja Tommi Laiho, asiakkuusjohtaja Marja Vattulainen, strategiajohtaja Esa Jääskeläinen, copywriter Jani Tynnilä, AD Mikko Halonen ja AD Tommi Kortesniemi.

Vuoden paras kampanja

Kiinteistömaailma: Apua jahkailijoille

Kiinteistömaailman kampanja osoittaa, että yhtiön pitkä ja määrätietoinen linja toimii ja tulosta syntyy. Kampanja on vahvasti kuluttajalähtöinen ja antaa asiakkaille merkityksellistä tietoa. Se pureutuu aidosti kuluttajien tarpeisiin. Eri kohderyhmiä on puhuteltu eri viesteillä, ja kokonaisuus on ilmeeltään voimakkaan vihreä – brändin näköinen.

Kiinteistömaailman kampanjan suunnitteli mainostoimisto King. Tiimiin kokoonpano: Kiinteistömaailma; markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Änkilä, markkinointisuunnittelijat Ritva Summanen ja Kaisa Peltola. King; toimitusjohtaja Daniel Tuori, AD Jouko Laune, copywriter Olli Hietalahti, projektipäällikkö Riitta Aunio sekä graafiset suunnittelijat Petteri Laamo ja Kasimir Häiväoja.

Ylituomaristo halusi vielä nostaa esiin Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK ry:n rohkean, innovatiivisen ja tuloksia tuottaneen kampanjan ”Vain hullu jättää liittymättä”, jonka oli suunnitellut mainostoimisto DDB.

Ylituomaristo tyytyväinen kilpailuun tasoon

Ylituomariston mielestä kilpailun taso oli hyvä. Shortlistalle selviytyneet lanseeraukset olivat pääosin ansiokkaita. Ylituomaristo odotti, että joukosta olisi löytynyt vieläkin enemmän innovatiivisia ja yllättäviä, digitaalisuuden mahdollistamia toteutuksia.

Vuoden Kampanja -sarja oli tasainen. Toteutukset olivat kokonaisuuden hyvin hallitsevia ja ammattimaisia. Niistä paistoi esiin oman alan tuntemus sekä pitkäjänteisyys. Osa toteutuksista oli tosin enemmänkin taktis-luonteisia eivätkä siitä johtuen pärjänneet tässä kilpailussa ylituomariston hakiessa enemmän kestäviä kampanjoita. Kampanjoiden panostustasot vaihtelivat suuresti. Ylituomaristo kiinnitti jälleen kerran huomiota dokumentointiin. Tulosten esittämisessä kaivattiin parempaa vertailtavuutta – saavutettujen tulosten suhdetta omaan toimialaan ja/tai aikaisempaan toimintaan.

Kaiken kaikkiaan ylituomaristo oli tyytyväinen siihen, että markkinointiviestinnässä tehdään vaikeinakin aikoina laadukasta työtä, josta voisi olla ylpeä kansainvälisilläkin areenoilla.

Kolme esituomaristoa

Kilpailutöiden esikarsinnasta ja shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa, jotka koostuivat markkinoijista, mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja medioiden edustajista. Esituomarit arvioivat kilpailutyöt ottaen huomioon niiden strategian, toimenpiteet, budjetin ja tulokset suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Kilpailun lopullisen ratkaisun teki ylituomaristo, jonka jäsenet olivat markkinointijohtaja Hanna Kukkonen, HK Ruokatalo, toimitusjohtaja Viveka Tverin, OMD Finland, professori Tore Strandvik, Hanken Svenska Handelshögskolan, toimitusjohtaja Kenneth Lindfors Skandaali, toimitusjohtaja Jukka Tolvanen, Research Insight Finland ja myyntijohtaja Tuuli Toivainen, A-lehdet. Ylituomariston puheenjohtajavuorossa oli Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliiton puheenjohtaja, toimitusjohtaja Klaus Kuhanen, JCDecaux.

Kilpailun järjestää Mainostajien Liitto yhdessä merkittävimpien markkinointi- ja mediajärjestöjen kanssa: Aikakausmedia, IAB Finland, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL, Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliitto, RadioMedia, Sanomalehtien Liitto, Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ja Suomen Televisioiden Liitto.

Lisätietoja:

Ylituomariston puheenjohtaja, Outdoor Finland – Suomen Ulkomainosliiton puheenjohtaja, toimitusjohtaja Klaus Kuhanen, JCDecaux Oy, p. 0400 811085

Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto (kilpailutoimisto) p. (09) 6860 8417, 040 508 0607

Koulutuspäällikkö Anneli Seitsonen-Ceder, Mainostajien Liitto p. (09) 6860 8415, 040 535 3949

www.adprofit.fi

Snellman: Kampanjaseloste https://www.adprofit.fi/voittajat/2009/#lanseeraus
Kuvat https://ds.salomaa.fi/intranouto/0396717285fd157c65ce982270c822a1/ tai
https://ds.salomaa.fi/intranouto/29e2e4cc63bea0c25a2a00c4f42d05f5/

Kiinteistömaailma: Kampanjaseloste https://www.adprofit.fi/voittajat/2009/#kampanja
Kuvat http://www.king.fi/kiinteistomaailma/

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: