Quitter – eli kuinka savuttomuus levisi kuin häkä sosiaalisessa mediassa

Tavoite

Suomen Syöpäyhdistyksellä on kova tavoite: estää 400 000 nuorta tupakoimasta. Osa heistä jo polttaa, osa vasta pohtii ensimmäisen savukkeen sytyttämistä. Kuinka terveysjärjestö kykenee muokkaamaan tämän vaikean kohderyhmän käytöstä, ilman sormenheristelyä ja vieläpä vähäisellä kampanjabudjetilla?

Luova ratkaisu

Tupakointi on nuorelle tehokas ja nopea tapa sytyttää oma pieni kapina maailmaa ja vanhempia vastaan. Tuo tarve tyy- dyttyy jo ensimmäisessä henkosessa. Bonuksena tulee pari henkistä ikävuotta lisää ja sopivasti karheutta persoonaan. Samantien. Miten savuttomuuteen saisi tuotua vastaavan- laisen välittömän tarpeentyydytyksen?

Syntyi sosiaalisessa mediassa toimiva Quitter.fi-pal- velu, jossa nuori vastaa kerran päivässä tupakka-aiheiseen kysymykseen ja saa palkkiokseen virtuaalirahaa eli krediittejä.

Näillä krediiteillä hän voi shoppailla Quitterin kaupasta tavaraa: mopoja, kännyköitä, lentolippuja, jopoja, karkkia, levyjä, lehtiä. Quitterissa siis kannattaa käydä joka päivä, jotta krediittejä kertyy tarpeeksi omaa ostosta varten.

Tavarat toimitetaan ostajalle kotiin maksutta. Hänen tarvitsee vain omaksua Quitter-kysymysten kautta tupakkavalistusta. Syöpäyhdistys ei maksa tavarasta mitään, ne saadaan tavarantoimittajilta vaihtokauppana Quitter.fi:n tarjoamasta medianäkyvyydestä nuorisokohderyhmässä.

IRC-Gallerian tukimediana käytettiin Spotify-mainontaa. Kampanjan äänimainonta tuottikin Suomen Spotify-historian parhaan klikkiprosentin.

Tulokset

• Quitter-yhteisössä on käyty lähes kolme miljoonaa kertaa
• Yhteisö on osallistuttanut 387 950 eri nuorta (keski-ikä 16,2 v.) ja tupakkavalistuksen parissa on vietetty keskimäärin 1,5 minuuttia – päivä toisensa jälkeen.
• Quitterin keskustelussa on yli 106 000 kommenttia.
• Quitter nousi kolmessa kuukaudessa IRC-Gallerian toiseksi suurimmaksi yhteisöksi – ohi Metallican, Lady Gagan ja Simpsonien faniyhteisöjen – ollen täten IRC-Gallerian kaikkien aikojen menestyksekkäin kampanjayhteisö.

 

Marketing Finland logo

Yhteistyössä: